Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill studera på eftergymnasial nivå, i Sverige, då behöver du få utlåtande / bedömning från UHR, universitets- och högskolerådet. UHR kommer jämföra med vad som ingick i din gymnasial utbildning från ett annat land med det som eleverna läser här i Sverige och svara angående kompletteringar. Det som de som har utländsk gymnasieutbildning nästan alltid behöver komplettera med är betygen i svenska och ofta även i engelska. Dock kan man också göra tester i svenska och engelska (om man anser att man har tillräckliga kunskaper i de språken för att påvisa att man kan läsa på eftergymnasial nivå med undervisningsspråk svenska eller engelska). Är den utbildning i Sverige som du vill läsa "på engelska" eller ett annat språk t.ex tyska eller franska - då kanske du kan skippa kravet på betyget i svenska eller svenska som andraspråk.
    Information om vad och vart du behöver skicka (för att kunna få dina utländska betyg bedömda) finns på uhr.se/bedömning-av-utländsk-utbildning

    Studie- och yrkesvägledare