Kimi040830

    Hejsan! Jag går tredje året på estetiska programmet inriktning media och kommunikation och trivs väldigt bra på mitt program med min klass. Men i September 2023 var jag med om en traumatisk och stressartad sak som nu har gjort att jag är utmattad. Har därför inte varit skolan nästintill alls sedan mitten av oktober då jag inte har någon ork. Har kontakt med skolan och rektorn och hade möte senast idag om hur jag vill göra. De erbjuder lite olika alternativ: antingen att de skapar ett anpassat schema och jag får fokusera på programkurserna som jag inte kan läsa någon annanstans, där jag kan välja att enbart läsa någon kurs eller alla 5 (programkurser). Eller att jag pausar gymnasiet och kanske fortsätter när jag mår bättre. Alternativt att jag får pausa och göra något annat för stunden tills jag känner mig piggare. Eller att jag helt och hållet hoppar av. Det alternativet jag verkligen inte vill är att hoppa av eller att gå om 3:an med nuvarande 2:or. Skolan kan inte erbjuda något på distans, vilket jag hade föredragit. Men tänkte fråga om det finns möjlighet för mig att vara på plats i skolan men att vara enskilt då det blir jobbigt med mycket folk och saker som händer omrkring mig. Är detta något man kan begära från skolan? När jag gick 8:an och 9:an hade jag anpassat schema och satt enbart i ett resursrum som funkade väldigt bra. Jag vill studera vidare senare. Behöver hjälp! Vilket alternativ låter klokast?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill råda dig att höra med sjukskrivande läkare eller psykolog (vilken du nu har kontakt med inom sjukvården)... och be de om utlåtande om vad de tycker gynnar din hälsa på bästa sättet. Hälsan är det viktigaste. Sedan finns det också reglerna som inte alltid är "snälla" och ej tar hänsyn till alla situationer som kan uppstå, t.ex jag ser att du är 20 år... om det stämmer, alltså om du redan är 20 år fyllda eller fyller 20 under kalenderåret 2024, då kan du inte antas (alltså på nytt antas) till någon gymnasieskola senare än sista juni 2024; detta för att du från 1 juli 2024 "hör" till komvux "i stället" - på grund av din ålder. Så, åldern kan spela mycket stor roll. Du kan i så fall inte ta "paus" från gymnasiet och antas till hösten 2024, för att du blir hänvisad till komvux i stället. Däremot om du får igenom beslut om förlängd studiegång på gymnasiet då kan du hålla dig kvar inom gymnasiet och läsa även nästa läsår på din gymnasieskola. Du skriver dock om att du inte vill läsa med nuvarande "tvåor" och i så fall så går inte det...
    Hur mycket du orkar läsa just nu, vet jag inte. Det måste du diskutera med sjukvårdspersonal: du kan börja med skolsköterska som kan vid behov förmedla kontakt till skolläkaren. Du kan alltid prata även med kurator på din skola. Kuratorn brukar vara ganska van vid sådana situationer när eleverna på grund av sin hälsa missar långa perioder i skolan och bör kunna ge stöd och svar på frågor som uppstår i en sådan situation.
    Om du inte varit närvarande på skolan sedan mitten av oktober (som du skriver i din fråga om) och nu är det mitten av januari, då har du missat 3 månader av läsårets 9 månader; du har alltså missat en tredje del av kurserna och jag tvivlar tyvärr på att du ska kunna uppnå godkända betyg i kurserna (det kan gå om du är mycket duktig och kommer lägga mycket tid på dina studier och även får mycket handledning av lärarna men i annat fall så kommer det inte att gå...).
    Du kan annars gå på lektionerna och försöka hänga med så gott du kan även om du kanske inte får några godkända betyg till sommaren... Det kan finnas mycket att vinna på att gå i skolan, även om du inte får godkända betyg: du får socialt umgänge i någon mån i alla fall + viss kunskap som du "snappar åt dig" på lektionerna. Men du skriver om att du vill sitta ensam och inte i klassrummet. Jag undrar vad du kommer att lära dig om du sitter ensam på skolan? Eller menar du att du vill ha individuell undervisning (med läraren enskilt)? De resurserna har inte skolorna, tyvärr.
    Distans får inte en "vanlig gymnasieskola" erbjuda. Det finns en skola som på uppdrag av skolverket bedriver distansstudier - se gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    Du skriver om att du vill läsa vidare efter gymnasiet; är det någon specifik utbildning eller något yrke du tänker på när du skriver det? Kika gärna på yrken på www.framtid.se där över 2.ooo yrken finns presenterade.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kimi040830 : Hej! Tack för ditt svar! Ja men precis har kontakt med min läkare men de vill inte sjukskriva mig eller ge mig särskilda råd kring hur mycket jag ska vara i skolan och inte. Det här med att läsa "enskilt" är något som skolan har erbjudit, att jag kan få sitta själv och studera på skolan för att slippa alla människor runt omkring som skapar kaos i huvudet. Men jag vet inte i vilken mån det kommer vara tillräckligt än. Men nu undrar jag om att göra prövningar i kurserna jag behöver för att få examen. Är detta något som är möjligt och som kommer ge mig examen? Jag är i vanliga fall väldigt ambitiös och pluggat mycket på egen hand, men iom min utmattning är det svårt. I regel ligger mina betyg väldigt högt och jag vet vad jag själv kan åstadkomma, just därför bir denna situationen väldigt svår.
    • Milla : De som är inskrivna i en gymnasieskola får göra prövningar (har rätt att göra prövningar) i två fall: om eleven läst en kurs och fick F eller om undervisning i en kurs som är inskriven i elevens studieplan (ofta handlar det endast om Obligatoriska kurser) ej kunde genomföras. Annars, så är det inte förbjudet för gymnasieskolan att frivilligt erbjuda eleven göra prövningar i vilka kurser som helst men det är inte elevens rättighet. Om du inte fick F i en kurs så har du rätt att göra prövning i fall den kursen är inskriven i din individuella studieplan. Tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer. Du kan ha önskemål om när du vill göra prövning/prövningar men det är din skola som bestämmer. Det är ganska krävande (både för skolan och för eleven) att genomföra prövningar. Två lärare (en av de den så kallade "medbedömare") bör testa elevens kunskaper i hela kursen och detta både skriftlig och muntligt. I vissa kurser bör även tredje prövningsdel (laborationer) ingå. Det är en process och prövning görs inte under en dag utan i några dagar och så i varje kurs... Så, det är tidskrävande och påfrestande även om man har goda kunskaper. För skolan är det "krävande" på det sättet att mycket lärartid går åt varje prövning och det är ju lärarbrist och lärarna är överhopade med arbetsuppgifter även utan prövningar. Jag ger dig ett generellt svar. Du förstår, hoppas jag, att jag inte känner dig eller din skola... Jag svarar utifrån de lagar och regler som finns och den erfarenhet jag, som SYV, har + det vi får höra från olika skolor: rektorer, lärare och elever som hör av sig till oss. Hoppas mina svar och kommentarer blir till hjälp!