elev

    Hej... Jag är lärare i spanska på högstadiet.. Jag vill gärna utöka min behörighet. Hur fungerar det? Jag funderar på religion eller geografi ( till högstadiet) Krävs det examensarbete om jag pluggar poängen som krävs? Vad är Lärarlyftet för nåt? Behöver jag undervisa först ett antal år också inom SO för att antas? Tack på förhand Mvh

    • Milla : Du får de bästa svaren på din fråga om du vänder dig till studievägledare på lärarhögskolorna. Fråga även rektorn på den skola där du undervisar om hen kan anmäla dig till ngt.projekt som hjälper lärare att skaffa behörighet i fler ämnen.
    • elev : Tusen tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om Lärarlyftet var god läs på skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/lararlyftet
    Det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som ansvarar för utfärdandet av legitimationerna och för deras utökning. De som är experter på lärarutbildningar jobbar på lärarhögskolorna. Jag rekommenderar att du vänder dig till studievägledare på lärarhögskolorna.
    Du kan också börja läsa de ämnena på högskolenivå som du vill bli lärare i. Sök läsa kurser inom religionskunskap och geografi - jag rekommenderar att du läser 30 hp-kurser, alltså kurserna á 30 högskolepoäng i vardera ämnet. Du kan behöva läsa ännu mer inom båda ämnena men exakt hur många högskolepoäng du behöver, kan jag tyvärr inte ge svar om eftersom jag jobbar inte direkt med lärarutbildningar och lärarbehörigheter.

    Studie- och yrkesvägledare