Jelena
    Hej,
    Om en elev läser exempelvis engelska 7 som en utökad kurs, då får man givetvis meritpoäng MEN hur räknas själva betyget in i jämförelsetalet? Spelar det någon roll om det är ett E eller A om kursen ligger som utökad?
    Tack för svar!
    J.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,

    om eleven läser mot examensbevis, dvs läser på gymnasiet nu... i dagens läge... då gäller följande:

    Utökade kurser* räknas in i elevens Jämförelsetal i två fall: om de krävs för särskild behörighet till just den utbildning som man söker just då; eIIer om kursen ger Meritpoäng.

    Du får gärna läsa reglerna kring meritpoäng här>>

    Ang. E-betyg i eng7... så höjer även E-betyget meritvärde men inte lika mycket som A-betyget. Det speIar, aIItså roII viIket betyg man får i en U-kurs om betyg i den kursen ger meritpoäng och räknas därför in i elevens jämförelsetal.

    Exempel: eleven har alla C betyg i alla gymnasiala kurser, förutom gymnasiearbete, men GA räknas ändå inte in i jämförelsetal ju... :) ... med det har eleven 15.0 i jämförelsetal. Vi säger att "vår elev" har endast en meritkurs - Eng7 som hen läste som U-kurs*, utökad.

    Sitiation 1: Eleven får C betyg även i Eng7. I så fall blir elevens meritvärde 16.0 (15.0 + 1.0).

    Situation 2: Eleven får E betyg i Eng7. I så fall blir meritvärde ca 15.8.

    Situation 3: Eleven får A betyg i Eng7. I så fall blir meritvärde ca 16.2.

    ******************************

    * En "utökad kurs" är den som i Examensbeviset är markerad med "U" och det kan man ha endast om man har läst på mer än heltid och har fler än 2500 betygsatta poäng i sitt examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Återkom om ngt. fortfarande är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    ANNA

    P.S: om eleven redan har Slutbetyg (och inte Examensbevis), dvs om det handlar om "gamla gymnasiala betyg" - då kan det vara så att det ej spelar någon roll om det är E eller högre betyg i en ny meritgivande kurs, som personen får, utan hen får i vilket fall tillgodoräkna sig meritpoäng, men betyget räknas inte in i jämförelsetal. Men för att det ska vara på det viset bör dokumentet som ger grundläggande behörighet till högskolestudier heta SLUTBETYG och inte Examensbevis. Slutbetyg var standard och mål för gymnasiala studier t o m år 2013 men på komvux kan man i vissa fall fortfarande få Slutbetyg och nu har den möjligheten förlängts till 1 juli 2020.