Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej William,
    mitt råd är att du i första hand vänder dig till SYV på din skola. Det brukar vara SYV som förbereder Examensbevis för senare påskrift av rektorn. Ytterst ansvarig på en skola är det rektorn. Skolverkets rekommendation är att det på förhand, innan en kurs påbörjas, står i elevens Individuella studieplan att kursen kommer läsas som utökad kurs/utökat program och blir därför i examensbeviset markerad med "U". Om din skola följer skolverkets rekommendationer, då kan en ändring i din individuella studieplan göras endast om du kan påvisa att det har blivit fel. Examensbevis bör utformas enligt hur elevens individuella studieplan ser ut.
    Hör med SYV-en på din skola. SYV kan själv ta frågan till rektorn. Du kan också vid senare tillfälle vända dig till rektorn.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • Elev : Hej och tack för svar. Det har blivit fel på det viset att syv förklarade att det inte spelade någon roll alls vilka betyg som står som utökade utan att det ändå är mina bästa betyg som kommer att räknas in när jag söker till universitet. Jag har även lagt till en kurs nu i efterhand och på det viset skulle det behöva ”omstruktureras”. Eftersom att det på sätt och vis är syv som ”bidragit” till felet tänker jag att de bör vara villiga att åtgärda det. Jag fick även höra att ett alternativ då är att få F i den kurs jag inte vill räkna med för att min utökade kurs (som jag kommer få bättre betyg i) ska räknas med istället. Vad tror du? Kan det stämma?
    • Anna : Att avsiktligt få F i en kurs är inte jag kan rekommendera. Att ha betyg i U-kurser ger, i sig, inga fördelar. Det är bäst att försöka rymma alla kurser man behöver inom programmets 2500p. Men nu, mitt i tredje året, är det kanske lite för sent, men du skulle kunna hoppa av någon kurs (du läser ju mer än du behöver). Genom att läsa färre kurser har man mer tid och ork för varje kurs. Att läsa U-kurserna är inte elevens rättighet utan ett beslut som rektorn tar för varje elev som ansöker om att läsa en U-kurs. Vi vet att det inte alltid går rätt till på alla skolor, tyvärr. Prata med SYV-en på din skola. Sedan kan du gå vidare till rektorn, om du inte får de svar, från SYV på din skola, som du önskar få. När jag inte vet vilken utbildning (program och inriktning du läser) och inte vilka extra/U-kurser du fick läsa, kan jag inte säga så mycket mer... Det är inte vilken kurs som helst som kan i examensbeviset bli U-kurs. En obligatorisk kurs kan inte bli en U-kurs. Vidare gäller att ha tillräckligt antal poäng inom programfördjupning; programfördjupningskurserna är olika på olika program. Det är olyckligt om skolpersonal inte är tillräckligt insatta och eleverna får felaktig information. Vi på FRåGA SYV gör allt vi kan för att hjälpa få fram rätt information och ge upplysningar om vad som kan göras för att åtgärda eventuella missar.
    • Elev : Hej. Som jag skrev lite längre upp går jag Ekonomi/juridik. Jag skulle vilja skriva marknadsföring+entreprenörskap och företagande som U-kurser. Dessa kurser är inte obligatoriska för ekonomi/juridik. Jag läser även matematik 3b och en Hum-specialisering som jag skulle vilja ha som fördjupningskurser. Vad jag har hört så får man inte hoppa av kurser och det var därför jag fick höra att ett alternativ var att få F i den kurs man inte vill räkna med för att en U-kurs istället ska ta den kursens plats.
    • Anna :

      Det som gäller för examensbevis från ett svenskt nationellt gymnasieprogram är följande: alla kurser som står under "gymnasiegemensamt" och "programgemensamt" (Se programplan för EK>>) måste finnas med i examensbeviset som "vanliga kurser", ej U-kurser + även alla kurser inom "inriktning" + tillräckligt antal poäng från listan på vilka kurser som på EK får läsas som programfördjupning + godkänt betyg i gymnasiearbete (GA) + 200poäng vilka kurser som helst (inom Individuellt val). Alltsammans uppgår till 2500poäng. Har eleven betygen i fler poäng än 2500p., kommer det i examensbeviset bli så att de "poängen" som överstiger 2500p. blir markerade med "U" och betygen i U-kurserna räknas in i elevens snittbetyg/jämförelsetal endast i 2 fall - om en sådan kurs krävs för särskild behörighet till just den högskoleutb.som hen söker just då eller om kursen ger meritpoäng/extrapoäng.
      Du måste i ditt examensbevis bl.a ha 300p.kurser från listan på kurser som på ditt program får läsas som prögramfördjupning och de kurserna/betygen får ej vara U-kurser, utan måste vara "vanliga kurser".
      Om du uppnår kraven för examensbevis och samtidigt har F i någon eller några kurser, kommer F stå kvar i ditt examensbevis för all framtid. Inget i examensbevis får ändras. Alla betyg som eleven fick på gymnasiet finns i elevens examensbevis. Det är inte bra att "sikta på F".
      ang.hoppa av kurser... om du läser på mer än heltid, får du hoppa av kurserna så att du endast läser på heltid. Det är din rättighet att inte behöva läsa på mer än heltid.
      Prata med SYV på din skola. Du får visa våra svar och kommentarer till SYV på din skola, om du vill.

    Läs alla kommentarer