Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux-examen innehåller 2400 gymnasiepoäng inklusive komvuxarbete. Så, utan komvuxarbete är det 2300poäng du behöver, så du har 300poäng för mycket (enligt de uppgifter som finns i din fråga). Och fysik1a är en kurs á 150 poäng och kemi1 - en kurs á 100poäng, du behöver ta bort ännu en kurs á 50poäng för att komma till rätt antal poäng för komvuxexamen. Problemet kan vara att det finns få gymnasiala kurser som är på 50poäng. Och du kan inte ta bort en obligatorisk kurs. Så, du behöver ta en diskussion med SYV på komvux om det.
    På komvux funkar det så att de kurser som inte ingår i examensbevis får du på ett separat utbildningsdokument och du behöver inte skicka med det dokumentet när du söker på www.antagning.se men även om du skulle råka skicka med det "onödiga" dokumentet, så kommer de kurserna ändå inte räknas in (antagning.se kommer bortse från de kurserna och de betygen för att de kurserna krävs ju inte för den utbildning du söker och de ingår inte i din examen från komvux).
    Vad gäller att få ihop exakt 2400poäng för komvux-examen (inkl.komvuxarbete), så om du tar bort 150p. för fysik1a och 100p.för kemi1 men ej kan hitta ngn 50p.kurs att ta bort så kan det i så fall lösas på det sättet att en 100p.kurs tas bort och då fattas det 50poäng, och du måste i så fall skaffa dig betyg i en kurs som omfattar 50poäng och de kurserna är få + komvux kan också vägra ge dig plats på en ny kurs om komvux anser att du redan nu kan ta ut examensbevis (att ge utbildning kostar pengar och komvux har begränsade resurser).
    Men se om det i utbudet av kurserna på komvux i din kommun finns några 50poängskurser som du kan söka läsa. Exempel på gymnasiala kurser som har omfattning 50 poäng: Filosofi 1, Filosofi 2, Psykologi 1, Psykologi 2a, Psykologi 2b, Religionskunskap 2, Bild och form 1a1, Bild och form 1a2, Cad 1, Cad 2, Cad 3.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Så jag kan göra dessa två kurser som utökade kurser. Det är okej
    • Milla : Det är Komvux i din kommun som ansvarar för kurssammansättningen i ditt examensbevis från komvux. Jag råder dig boka tid med SYV på komvux för att diskutera vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis. "Utökade kurser" är ett begrepp som finns inom gymnasieskolan (ungdomsgymnasiet). På komvux talar man inte om "utökade kurser" utan om kurser vars betyg finns på separata utbildningsdokument (utdrag från betygskatalogen). Du får gärna läsa om (läsa ännu en gång till) mitt svar ovan.