Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    I examensbeviset räknas betyg i Utökade kurser in i elevens Jämförelsetal i två fall:

    1. om en U-kurs (utökad) ger Meritpoäng

    eller

    2. om en U-kurs krävs för Särskild behörighet till just den utbildnng som eleven söker på högskola/universitet.

    dvs i det fallet som du beskriver: U-kurs ger Meritpoäng, då räknas in det betyget in i elevens jämförelsetal, som i folkmun brukar kallas för "snittet" (betygssnitt). Du kan också läsa info på Antagning.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte