07an

    Jag har börjat nyligen 1an på gymnasiet. Det är så att jag har många vänner i en annan klass på samma linje men den är full. Min klass känner jag mig väldigt utstött, har även hänt att dom har kastat papper på mig. Men när jag har sagt detta till kuratorn vill dom inte byta. Undrar hur fungerar det för att jag ska få byta till en annan klass när jag är i en sån här situation där jag är i en klass jag inte trivs i ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    en viktig fråga men som jag tyvärr inte kan ge ngt konkret svar på. Det är mycket tråkigt att du känner dig utanför och kanske t o m trakasserad i din klass (de kastar papper på dig). Det är bra att du pratade med kuratorn. Om en av klasserna kanske redan är större till antal elever en en annan klass så vill man inte gärna flytta ännu en elev till den större klassen, så att det blir ännu mer "ojämnt" vad gäller antal elever i klasserna.
    Jag vill råda dig att du pratar med dina vårdnadshavare. Du är ännu inte myndig och dina vårdnadshavare har rätt att föra din talan och även en skyldighet att "ta hand om dig". Om du och dina vårdnadshavare (tillsammans) bokar tid för samtal med både kurator och rektor på skolan och du berättar om din situation när du har stöd från dina vårdnadshavare och både kuratorn och rektorn är närvarande ... så kanske det går att hitta någon lösning. Det är rektorn på varje skola som är ytterst ansvarig. Rektorn kan dock inte trolla "med knäna" ... Det är tyvärr så att många ggr vill inte skolpersonal börja tillåta "att hoppa från en klass till en annan".. för att det kan uppmuntra andra elever att också ansöka om byten - och många kanske vill testa gå i en annan klass och sedan byta tillbaka till sin gamla klass... fram och tillbaka... vilket är inte bra för klassammanhållning och svårt även för lärarna (när man från en dag till en annan inte vet vilka elever som hör till vilken klass).
    Men jag förstår att du känner att det finns en bra anledning för dig att vilja byta klass. Så, mitt råd är att du tar hjälp av dina vårdnadshavare. I fall ni inte får gehör inte ens av rektorn, så finns det även möjlighet att gå högre upp  med sina önskemål och klagomål. Som sista utvägen finns möjlighet att anmäla till skolinspektionen. Skolinspektionen beslutar sedan om en utredning startas på grund av din anmälan.

    Studie- och yrkesvägledare