Rut
    Jag är intresserad av att gå naturnatur eller natursam men tvekar på grund av matten. Matte är inte mitt stora intresse men det kan kännas någorlunda lätt och roligt när jag väl förstår.

    Vad är den största skillnaden på naturnatur och natursam? Läser natursam lika svår matte och lika många gånger i veckan som naturnatur?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Rut!
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf längst ner i vänstra spalten ser du exakt vad skillnaden på inriktningar på NA är.

    På båda inriktningar läser man det avancerade spåret i matematik men på Natur-natur läser man även Matte 4, vilket man inte gör på Natur-sam.

    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    Om man inte är kompis med matte, rekommenderar vi inte söka Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet. Det är på NA och på TE som man läser det avancerade spåret i matematik.
    Avhopp från NA och Teknik beror oftast på att man tycker att matte är för svårt och/eller fyisk och kemi alt biologi är för mycket och för svårt.

    Vad vill du bli när du blir "stor"? :) dvs vilket yrke siktar du på?
    Du kan se info om yrken på www.framtid.se

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval! Logga in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in och du får mycket hjälp med ditt gymnasieval, bl a kan du favoritmarkera några gymnasieskolor eller några händelser som t.ex Öppna hus eller Mingelkväll - och du får påminnelse dagen innan händelsen äger rum.

    ANNA
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Den största skillnaden på Natur-natur och Natur-samhälle är att på Nat-nat blir man behörig till att söka högskoleutbildningar Läkare, tandläkare, veterinär, civilingenjör och marinbiolog.
    På Nat-sam blir man inte det för att man läser inte Matte 4, Fysik 2, Kemi 2 och biologi 2.

    Hälsningar
    Mikael SYV