Roro

    Jag läser på Komvux nu och behöver läsa 650 poäng för att få en full gymnasieexamen (komvuxexamen) inom naturvetenskap och teknik. Nu säger jag endast vissa betyg jag har godkänt i för jag har godkänt i Biologi 1 och 2, kemi 1, men i Fysik 1 och 2 har jag ej det och heller inte Matematik 4 eller 5. Jag tänkte på detta med valbara och inriktade kurser som jag inte förstod. Enligt min SYV måste jag ha godkänt i minst 650 naturinriktade kurser (inklusive grundläggande samt valbara) för att få en naturvetenskaplig och teknik inriktad examen. Jag har i nuläget betyg i 3 naturinriktade ämnen (biologi 1 och 2, och kemi 1 = 300p). Jag ska läsa Fysik 1 (150p) och Engelska 7 (100p) vilket kommer ge mig 550p totalt, men jag vill inte läsa matematik 4 eller 5 eller fy 2 eller kemi 2 utan tänker historia 2, är det inom en naturvetenskaplig inriktning? Om jag kan det har jag läst 350 poäng som ger mig 550 poäng naturinriktade + historia 2 som jag inte vet är inriktad inom natur (fråga till er) - och då har jag 650 naturinriktade ämnen klart. Sen behöver jag läsa ytterligare 300 poäng med komvuxarbete + två andra och jag har kollat på en lista med kurser inom naturvetenskap och teknik där det stod bla entreprenörskap och samhällskunskap 2. Är detta valbara kurser eller naturinriktade kurser som kan ingå som en av de 650? Tack för svar på förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Roro,
    du behöver inte läsa matematik 4 eller 5 eller fy 2 eller kemi 2. Ta en titt på Programplan för NA på gymnasieskolan. Bortse från Idrott-och-hälsa1-kursen (den får inte ingå i examensbevis från komvux). Alla andra kurser, förutom idrott och hälsa 1, som du ser i programplanen kan ingå i ditt examensbevis från komvux, bland annat alla de kurser i den långa listan på Programfördjupningar som får läsas på NA. Kurserna Historia 2a och Historia 3 finns med i en lista på kurser som får läsas som programfördjupning på NA, därför är jag ganska säker på att båda de kurserna får ingå i examen inom "teknik-naturvetenskap" från komvux.
    Dock är det så att vi på FRåGA SYV utfärdar inte examen, det gör komvux i din kommun. Min bedöminig är att du kan ha Historia 2a (och Historia 3, om du vill) in ditt examensbevis från komvux som kommer bli inom "naturvetenskap-teknik"-område, men fråga gärna SYV på komvux innan du påbörjar läsa Historia 2a-kursen.
    Kursen Historia 2b har inriktning Kultur och den finns inte med på listan av kurser som läses på Naturvet. eller på Teknikprogrammet (du kan också kika på Programplan för TE för gymnasieskolan).

    Rubrik på din fråga lyder: "Vad är det för skillnad på inriktade och valbara kurser?" och jag vet inte exakt vad du menar med "inriktade" kurser. Det finns
    obligatoriska och valbara kurser
    och inom de valbara kurser som man får välja helt fritt och en annan kategori är "valbara kurser från en lista på kurser som får läsas på ett visst gymnasieprogram".
    Sedan finns det inom ungdomsgymnasiet (gymnasieskolorna) de så kallade INRIKTNINGSKURSERNA.
    På gymnasieskolorna är det ganska strikt vilka kurser som får ingå och bl.a måste Alla kurser inom En av Inriktningarna (se programplanerna för NA och för TE ovan) ingå, men på komvux är det mycket friare.