Anton
    Hej! Jag skulle vilja läsa in ett par ämnen på komvux. Det är biologi 1,2, Kemi 1,2 Fysik 1 och 2. Jag har inte läst dessa innan men jag tycker att det tar lite för långt tid för mig att läsa in dessa men det är nog det minsta problemet. Jag undrar: Får jag göra en prövningar i dessa kurser när jag inte har läst det innan. Jag har lätt för mig så jag tror inte det är något problem.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    Du behöver godkända betyg i Biologi2, Kem2 och Fysik2 och du får göra prövningar i de kurser /och för övrigt i vilka kurser som helst/ - när man anmäler sig till Prövning, är det ingen som frågar om du läste de kurser eller "underliggande kurser", dvs på nivå 1, som t.ex fysik1 eller kemi1.

    Ang. läsa dem på komvux, så brukar komvux vilja se godkända betyg i en "underliggande kurs", lägre kurs inom samma ämne, annars gör Komvux bedömning att chansen är stor att man upptar en utbildningsplats och får F betyg, dvs inte "klarar av" kursen; därför kräver komvux bevis på att man har förkunskaper, men fråga om du direkt kan Iäsa kurser på nivå 2, för att det är betyg på nivå 2 som du behöver, inte på nivå 1.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Anton : Okej, det ska jag göra! Om man söker i högskolekvotsgruppen så behöver man inte ha höga betyg i de där?
    • Anna : För Behörighet krävs det Godkända betyg, dvs E-betyg /som lägst/. Alla som har ett giltigt resultat av Högskoleprovet deltar automatiskt i HP-urvalsgruppen. Dock skadar det inte att ha höga betyg. :)