Waseemassaf11

    Hej Jag läste på antagning.se att Grundläggande behörighet för Tekniska basåren i Sverige har inte Engelska 6 inkluderat.. När jag söker till basår på antagning.se så står det att jag är obehörig till basåret.. vad är felet? Jag vet inte vad jag ska göra. Har jag förstått fel? Jag vet att Grundläggande behörighet är (Svenska 1,2,3 + Engelska 5,6 + Matematik 1).. men för basåret så är det ju bara Engelska 5 som gäller..?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till alla svenska utbildningar på grundnivån på de svenska lärosätena måste sökande alltid ha grundläggande behörighet och inom grundläggande behörighet är (vad gäller ämnet Engelska) kurserna eng 5 och 6 med godkända betyg et ett måste (så är det i alla fall för sökande i din ålder). ... Tidigare, för de som läste svensk gymnasial utbildning inom det gamla systemet (innan reformen 2011) så räckte med Engelska A för grundläggande behörighet men för elever som började gymnasiet hösten 2011 och senare, är två kurser i engelska (Eng 5 och 6) obligatoriska för grundläggande behörighet.
    Hur det kommer sig att du fick information om att endast Eng5 krävs, vet jag inte men det är felaktigt. Du kan, om du vill, länka till den sida/webbplats där du läste den felaktiga informationen, så får vi se vad det kan handla om... men även om du skulle någon gammal sida som inte blev uppdaterad läste felaktig information så kan inte reglerna sluta gälla. Du måste bland annat ha godkänt betyg i Engelska 6. Vad du för övrigt måste ha för att uppfylla kraven för grundläggande behörighet varierar, beroende bl.a på om du har utländsk eller svensk gymnasieutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Waseemassaf11 :

      Hej..

      Jag vet faktiskt inte men jag har läst den på antagning.se och det är det som gjort mig engagerad av att ansöka till ett tekniskt basår.. men tyvärr fick jag inte det jag ville.

      Kan du snälla skicka till mig din e-post andress, så att jag skickar bilden på hemsidan till dig för jag tog screenshot för den i mobilen.

    • Milla : Vilket program läste du på gymnasiet? Det är viktigt att veta för att kunna ge dig rätt svar på din fråga.