Sara
    Vad är grundläggande behörighet för ett högskoleförberedande program?
    Är det tillräckligt att man har betyg i Eng 6 men inte i Eng 5? Räcker det med Sva 1 och 3 eller måste man ha betyg i Sva2 också? När det gäller natuvenetskapsprogrammet är det Samhälle 1b eller 1a som gäller, samt Historia 1b eller 1a?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Grundläggande behörighet till högskolestudier kan man uppnå på olika sätt. Om man vill uppnå den genom examensbeviset - från gymnasiet eller från komvux, så gäller det att uppnå kraven för examensbevis + ha godkända betyg i engelska 6 och i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3.
    I kraven för examensbevis ingår det alltid att man har godkända betyg i bland annat engelska 5 och svenska eller SAS 1. På så sätt så krävs det att man har godkända betyg i engelska 5 och 6 och i svenska (eller SAS) 1, 2 och 3.
    Vad gäller naturvetenskapsprogrammet, så ingår det på gymnasiet att läsa samhällskunskap 1b och historia 1b som obligatoriska kurser. På komvux - om man tar ut examen från området Naturvetenskap-Teknik, ingår det samhällskunskap 1b men vad gäller historia, så kan man ha Historia 1a1 (för att i teknikprogrammet på gymnasiet läser man inte mer historia som obligatorisk kurs).
    På gymnasiet följer man den planeringen som gymnasieskola erbjuder med ett visst antal "valbara poäng" (man väljer bland de kurser som just den gymnasieskolan kan erbjuda).
    På komvux gör man planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Det går också bra att ta ut Yrkesexamen + ha godkända betyg i svenska eller SAS 2 och 3 samt engelska 6 (kurser i svenska och engelska kan ingå i examensbeviset eller finnas utanför det).