Yas
    Hej! Jag ska nu i höst börja tredje året på naturprogrammet. Jag undrar först och främst vad gymnasiearbete är och vad som bör finnas med? Är det en frågeställning eller typ undersökning? Hur djupt bör man gå?

    Vår skola har valt att ha kursen gymnasiarbete med kursen naturvetenskaplig specialicering. Har därför funderat på att skriva om antibiotikaresistens. Är det passande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Yas,

    det är bra om du stämmer av Temat för ditt GA, gymnasiearbete med din Handledare för GA. Varje elev bör få en handledare, som sedan ofta också sätter betyg på ditt gymnasiearbete, när det är färdigt.

    GA kan man även skriva/göra i grupp. Det finns för- och nackdelar i att göra GA i grupp.

    Omfattning på GA är 200 timmar (att man lägger ca 200 timmar på att genomföra och redovisa gymnasiearbetet) - detta pga det är 100poängskurs. 100 gymnasiala poäng motsvarar arbetsinsats på ca 200 timmar. I detta ingår handledningstimmar; eget arbete; redovisning mm. - allt som har med GA att göra.

    Jag, som inte är expert inom naturvetenskap, tycker ditt förslag på temat är bra. Men det är inte jag som bestämmer, utan du måste få ditt förslag godkänt hos din handledare för GA.

    Du får gärna kika på vad Skolverker skriver om gymnasiearbete

    Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det naturvetenskapliga eller matematiska området. Det ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet. Gymnasiearbetet ska redovisas i en skriftlig rapport med en kort sammanfattning på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete muntligt samt ge respons på andra gymnasiearbeten.

    och på det exemplet som Skolverket visar upp på sin hemsida:
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181540!/NA