Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om vad "individuellt val", 200poäng, är för kurser!
    Jo, så här är det: i alla nationella svenska gymnasieprogram får eleverna ha 200 poäng "vilka som helst gymnasiekurser", alltså kan man (i alla fall teoretiskt sett) läsa gymnasiekurserna i dans, musik och fordonsvård även om man går t.ex Vård- och omsorgsprogrammet, men... och det är ett stort MEN ... eleverna kan välja bara från de kurserna som gymnasieskolan faktiskt kan erbjuda (och vilka kurser som gymnasieskola kan erbjuda beror på vilka lärare som finns på skolan, vad är det lärarna behöriga att undervisa i). Sedan kommer kurserna inte att starta om det blir för få elever som väljer de kurserna. Det brukar gå till så här: mitt i årskurs 1 får eleverna en lista på valbara kurser inför årskurs 2 - t.ex ska eleverna ha tre valbara kurser under årskurs 2 (en kurs inom Individuellt val + två kurser som blir programfördjupande) men i listan på valbara kurser så kanske 8 eller 10 olika kurser finns, och varje elev får välja tre kurser i första hand och tre till "reserv-kurser" som hen kan tänka sig att läsa om det inte blir möjligt att läsa kurser som hen helst vill läsa. Och sedan sammanställs resultat och man ser vilka kurser som fick för få "sökande" (så de kurserna kommer inte att starta); men det kan också hända att innan nästa läsår så kanske ett par lärare "försvinner" t.ex blir föräldralediga eller väljer att säga upp sig av någon anledning, och då kan en situation uppstå att vissa kurser som många elever valde och vill läsa inte kan starta på grund av att det inte finns någon lärare som kan undervisa i de kurserna. Det kan i värsta fall bli så att skolans ledning bara tar och bestämmer "de är "valbara" kurser ska alla elever läsa" (det har skolan rätt att göra).
    Skolorna försöker i allra månligaste mån ge eleverna breda valmöjligheter men resursbrist och lärarbrist kan sätta käppar i hjulen och det kan bli så att alla elever ska få läsa det som skolan kan erbjuda (även om det kanske inte alls är just det man själv vill läsa).
    De mycket populära valbara kurser (som många elever vill läsa) är de som ger meritpoäng, t.ex engelska 7. Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare