Hej Nikolas,

    >>Naturvetenskapsprogrammet har två nationella inriktningar: >>Naturvetenskap och Naturvetenskap&Samhälle>>.

    Skillnaden mellan de två inriktningar består av Olika Inriktningskurser.

    Man läser den ena ELLER den andra inriktningar, inte både och. Inriktningskurser är obligatoriska för den som går den inriktningen. Men de kurser som ingår i den andra inriktningen kan ofta väljas som kurser inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val - på så sätt kan man ibland "läsa båda inriktningar" samtidigt. :)

    Olika "profiler" kan kan hela väldigt olika är det gymnasieskolorna som själva skapar /"hittar på" kan man säga.../. Vad skolorna gör är att de väljer åt eleverna på förhand vilka "valbara kurser" som eleverna ska "välja" och gör en Profil, då kommer alla som läser den profilen läsa samma kurser, på så sätt behöver eleverna inte välja och skolan behöver inte krångla med att organisera val av valbara kurser, riskera att några inte får de kurser de vill läsa; skolorna kan då också på lång sikt planera för lärarnas schemat för de vet vad eleverna ska "välja", för att det inom profilen är på förhand redan valt ÅT ELEVER.
    För elever är det trygghet på så sätt att elever vet på förhand vilka kurser de ska läsa, de behöver inte ha beslutsångest inför val av valbara kurser och samtidigt vara oroliga att de inte får sina valda kurser.

    På vilken skola är det "academic" profil som du har hittat?
    Ofta står det på skolans hemsida vad för kurser som skola valde för den profilen.
    Står det inte, måste man fråga SYV på just den skolan, för att ingen annan kan vet det. Det är inte nationella bestämmelser, utan varje gymnasieskola "hittar på" :) Skapar de profiler - på egen hand.

    Den nationella programplanen som är godkänd av Skolverket - för NA, kan du se här >>.

    Inriktning brukar man välja inför åk2. Om gymnasieskola erbjuder båda de nationella inriktningar, brukar man i så fall låta elever välja eller i alla fall önska inriktning under åk1 - inför åk2. Under åk1 läser alla elever på naturvet.programmet oftast samma kurser, oavsett inriktning.

    I Stockholm finns det idag över 40 gymnasieskolor som erbjuder NA-programmet. Vilken av dem >> som "profil academic" finns på? :)