Sandyy

    Hej! Så jag har faktiskt flera frågor men ska börja men den första: så jag för nuvarande studerar personalvetarprogrammet i Söderntörns högskola men vill forsätta utbildningen i distans form och i yrkeshögskola istället. Jag såg i kurser.se och i studentrum.se utbildningar som erbjuder i distans och i kortare längden vilket är bra för mig men då var min fråga, vad får jag som slubevis? Examen, diploma eller certifikat? Och sen vad är skillnaden? Spelar skillnaden något stort roll för arbetsgivare / arbets platser? Sista fråga: räknas det som kandidat examen också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrket Personalvetare är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva tycker passar bäst - till deras verksamhet och de behoven som deras verksamhet (företag eller organisation) har. Detta gör det oerhört svårt att ge svar på vilken utbildning man bör skaffa sig. Du får gärna kika på framtid.se/yrke/personalvetare
    När man tittar på vem som faktiskt får jobb som personalvetare (på personalavdelningar på företag och i organisationer) så ser man att det är i första hand de som har gedigna (djupa och omfattande) kunskaper i område Arbetsrätt (alltså har studerat de anställdas rättigheter och vet när arbetsgivare har rätt att säga upp eller vägra ge tjänstledighet). I andra hand efterfrågar arbetsgivare goda kunskaper i ekonomi och i tredje - i konflikthantering, löneutbetalningssysten och gruppdynamik och "allmän samhällskunskap". Ibland kan vissa språkkunskaper ge företräde (t.ex om ett företag har samarbete med sitt "syster-företag" i t.ex Tyskland, så kan arbetsgivare anställa som "personalvetare" ngn som kan tyska bra och ge relevant utbildning på arbetsplatsen med lön, alltså efter anställningen - det är inte förbjudet; detta för att yrket ej kräver legitimation eller "körkort" eller ngt annat som man tvungen måste ha för att få lov att utöva det yrket).
    Kunskaper i Arbetsrätt (det som arbetsgivare efterfrågar i första hand) får man i första hand inom högskola-universitet; att någon annan utbildningsform skulle undervisa inom juridiska område "arbetsrätt" känner jag inte till. Dock kan det inte uteslutas att någon eller några privata skolor kan göra det.
    Du får gärna återkomma och berätta vilka utbildningar du funderar på att söka till. t.ex är jag rätt nyfiken på vilken distansutbildning inom yrkeshögskola som skulle ev.leda till att man ska kunna få jobb som personalvetare?
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan du se på yhguiden.se -- de YH-utbildningar som har med "personal" att göra brukar handla om löneutbetalningar; man lär sig några löneutbetalningssystem och får också viss kunskap om lönebildning. Se exempel på vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola:
    yhguiden.se/utbildning/kyh/loenekonsult
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/lonekonsult

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sandyy : Hej! Ja det finns flera distans utbildningar jag tänker på, just nu så kikar jag på "certifierad personalvetare" i kurser.se (academy online) och nu är jag även intresserad av socialpedagog i deras webbsidor
    • Milla : Jag tror inte att Academy online har någon yrkesHÖGSKOLEutbildning; de erbjuder yrkesutbildningar men inte yrkes-högskole-utbildningar. Du nämner yrket Socialpedagog och även det yrket är i Sverige icke-reglerat (alltså fritt för arbetsgivare att anställa med vilken utbildning de själva tycker passar).
    • Sandyy : Jaha okej! Men vad anser du? Är det ändå en bra distans utbildning att välja på? För vill inte bara betala en utbildning där den inte ger förutsättningar för arbeten
    • Milla : Så länge det inte ges jobbgaranti efter en genomförd utbildning kan ingen garantera att du får ett jobb. Du får gärna fråga om det på den skolan där du vill köpa utbildning. Jag kan inte redogöra för hur alla de olika arbetsgivare tänker. Min erfarenhet säger att inom "personalvetenskap" är det svårt att få jobb, även om man har universitetsexamen med huvudämne Arbetsrätt (vilket de flesta arbetsgivare önskar att man har). Som socialpedagog kan man få jobb med olika utbildningar i bagaget men mycket under anställningsprocessen "hänger på" personliga egenskaper, övriga meriter (t.ex kan det krävas att man har körkort) och relevant tidigare arbetslivserfarenhet. Det kan bli som "Moment 22" att man inte kan få jobb utan tidigare arbetslivserfarenhet och hur skaffar man sig den erfarenheten om man inte får jobb? Eftersom Yrkeshögskoleutbildningar brukar innehålla ganska mycket LiA (praktik) och då får man på det sättet några månaders arbetslivserfarenhet (inom utbildningen, alltså); många brukar få jobb på sina LiA/praktikplatser eller via de kontakter som de fick på sin LiA-plats. Därför är min uppfattning att det blir lättare att få jobb med yrkeshögskoleexamen, jämfört med att man gick en utbildning där ingen praktik ingår.
    Läs alla kommentarer