[email protected]

    Hej! Jag går i trean på gymnasiet och ska snart välja vilken utbildning jag vill söka. Jag funderar främst mellan civilingenjör inom datateknik eller maskinteknik eller högskoleingenjör inom samma områden. Jag är inte jätte pluggsugen så vet inte om jag orkar ett femårigt program vilket är varför jag funderar på högskoleingenjör, men kan man fortfarande få civilingenjörliknande jobb med en högskoleingenjörexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid,
    väldigt förenklat kan man (i grova drag) förklara skillnaden mellan Högskoleingenjör och Civilingenjör så här: högskoleingenjör upprätthåller/förvaltar, ser till att produktionen funkar medan Civilingenjör (även) uppfinner, driver det tekniska utvecklingen framåt, bland annat utvecklar och implementerar nya tekniska "saker" och metoder. Det är givetvis ingen som säger att en högskoleingenjör inte kan uppfinna någonting men i de sedvanliga arbetsuppgifter ingår (som regel) inte det. De två extra studieåren (år 4 och 5) som ingår i civilingenjörsprogrammen är utbildning på avancerad nivå. Det kan dock säkert går att hitta arbetsplatserna där en högskoleingenjör och en civilingenjör utför mer eller mindre samma arbetsuppgifter och kanske t o m för samma eller mycket liknande lön, men jag har ovan förklarat (återberättat) det som de sakkunniga inom tekniska branscher brukar påstå.
    Om du vill ha de arbetsuppgifter som en Civilingenjör brukar ha, så kan du behöva examen från civilingenjörsprogrammet eller högskoleingenjörsexamen + masterexamen (från det 2-åriga masterprogrammet). Problemet med att gå den andra vägen (3 år + sedan 2 år på masterprogrammet) är att det går inte på förhand vara säker på vilka masterprogram och var som kommer att bli sökbara + att du kommer även behöva konkurrera om plats på masterprogrammet och därför är det inte säkert att komma in.
    Jag vill ge dig följande tips! Försök hitta civilingenjörsutbildningar där du efter 3 år kan "hoppa av" med högskoleingenjörsexamen (det är inte möjligt på alla civilingenjörsprogram, beror på upplägget av kurser inom programmet). Läs på utbildningarnas egna webbplatser och fråga studievägledare som jobbar på de institutioner där civilingenjörsprogrammen ges. Om du kommer in på ett sådant civilingenjörsprogram där du efter 3 år kan ta ut högskoleingenjörsexamen kan du börja söka jobb direkt men om du ändrar dig och vill läsa vidare, år4 och 5, så kan du göra det (OBS! om du hoppar av, meddelar att du slutar och vill återvända till utbildningen efter t.ex 1 år eller ett par år, så är det bäst att på förhand ansöka om studieuppehåll med platsgaranti för att i annat fall är det inte säkert du kan senare hoppa in i år4).

    Studie- och yrkesvägledare