Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när man är "klar" med SFI kurs D har man kunskaper i svenska språket som motsvarar ungefär årskurs 6 eller 7 i en svensk grundskola. Efter SFI läses på svenska på grundskolenivå ("högstadiet", årskurserna 7 till 9). Och det kan man göra både på komvux (där man läser Svenska som andraspråk grund) eller på en folkhögskola (där man läser "grundskolesvenska").
    På komvux i den kommunen där du är folkbokförd kommer du få plats på SAS grund. Men på en folkhögskola är det inte säkert att du får en studieplats. Du får söka till många olika folkhögskolor och se om du kommer in någonstans. Sök samtidigt också till komvux.
    Du förlorar inget på att söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor samtidigt. Det kan hända att du inte kommer in på någon av folkhögskolorna men då kan du i alla fall läsa på komvux.
    Om de olika skolformerna får du gärna läsa på:
    framtid.se/studier/komvux och framtid.se/studier/folkhögskola
    Studieuppläggen på olika folkhögskolor kan vara ganska olika. Många folkhögskolor har estetisk inriktning där man läser olika ämnen, däribland svenska, samtidigt som man ägnar sig åt musik, eller åt att rita/måla eller syssla med något kreativt hantverk. Folkhögskolorna utanför stora städer har ofta Internat (elevboende) och man kan i så fall bo på skolan under tiden man studerar, så på så sätt kan man ofta söka till en folkhögskolor ganska långt bort (utanför pendlingsavstånd).

    Studie- och yrkesvägledare