Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ingen av de yrkena som du frågar om är i Sverige reglerade. Det betyder att yrkestitlar, arbetsuppgifterna och vilken utbildning man "behöver" skaffa sig bestämmer arbetsgivare kring och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Allmänt sett, så är Konsult mer ett arbetssätt än ett yrke. Ofta jobbar konsulter på så sätt att de gör "punktinsatser" inom olika företag eller organisationer (konsulterna hyrs in för att göra ett visst uppdrag som kan vara från några timmar till flera år och när uppdraget är slutfört, så upphör också konsultens anställning och så får hen försöka hitta ett nytt uppdrag att genomföra och få betalt för).
    Det yrket som inom redovisning är i Sverige strikt-reglerat är AUKTORISERAD redovisningskonsult. För att bli auktoriserad redovisningskonsult krävs en akademisk examen med företagsekonomisk inriktning om minst 180 högskolepoäng, vilket motsvarar 3 års heltidsstudier eller en av Far (Föreningen Auktoriserade Revisorer) godkänd eftergymnasial utbildning med inriktning mot företagsekonomi och redovisning om minst två år. Därutöver krävs ett antal års praktisk arbetserfarenhet inom redovisningsområdet.
    Läs gärna information på
    framtid.se/yrke/redovisningskonsult
    framtid.se/yrke/redovisningsekonom
    framtid.se/yrke/konsult

    Studie- och yrkesvägledare