Rima66

    Hejsan! Har lite beslutsångest angående ifall jag vill studera som socionom eller som syv. Dessa två yrken är olika yrken men jag är ändå intresserad av både dessa yrken och har inte bestämt mig än. Både dessa yrken hjälper människor i råd och stöd men kanske på olika sätt. Syv ifrån min uppfattning arbetar inom skola, studieval och studiemöjligheter men socionomer kan arbeta ifrån vad jag läst ganska blandat som skolkurator eller inom socialtjänsten. Skulle ni kunna beskriva vad som är skillnaden mellan dessa yrken och hur man borde tänka ifall man pendlar mellan dessa två när man ska söka in. Jag vet inte vad som skulle passa mig mer personlighetsmässigt och yrkesmässigt och är tacksam om ni kan förklara eller sammanfatta det lite mer ingående. Bästa hälsningar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kanske redan har tittar på yrkespresentationerna:
    framtid.se/yrke/socinom
    framtid.se/yrke/kurator
    framtid.se/yrke/skolkurator
    framtid.se/yrke/socionomyrken
    framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare -- om inte titta gärna på alla de yrkespresentationerna.

    Man brukar ibland prata om "typiska socionom-yrken": några exempel --
    Adoptionshandläggare

    Kurator

    Kvinnojoursmedarbetare

    LSS-handläggare

    Socialsekreterare

    Det finns också några "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt):
    Arbetsmarknadskonsulent
    Beteendevetare
    Social hållbarhetsstrateg
    Sociolog

    Numera är yrket Kurator-inom-hälso-och-sjukvården ett så kallad "legitimationsyrke" (legitimation från socialstyrelsen krävs och i grunden måste man ha examen från socionomprogrammet).

    Med SYV-examen kan man jobba även som Samhällsvägledare (dock är de tjänsterna få och därför svårt att få jobb).

    Utbildning till socionom är längre än SYV-programmet (en termin längre). Det ingår mer "praktik" i socionomprogrammet, jämfört med SYV-programmet.
    Ännu en stor skillnad ser jag i att man inom socionomprogrammet läser mycket om Socialtjänstlagen och på många arbetsplatser arbetar socionomer med Myndighetsutövning (beslutar om bifall eller avslag på t.ex ansökan om "socialbidrag" eller fattar beslut om att omhänderta barn eller om "tvångsvård" för unga). Men även med SYV-examen kan man jobba med "viss myndighetsutövning" t.ex om man är SYV på komvux och beslutar om att anta till utbildningar eller vägra anta till utbildningar på komvux. Med SYV-examen kan man också jobba som Studiestödsutredare på CSN där man också fattar beslut om bifall eller avslag kring olika former av ekonomiska studiestöd.
    Är man intresserad av påbyggnadsutbildningar efter grundutbildningen på universitetet så är min uppfattning att det finns fler valmöjligheter om man har socionomexamen (jämfört med SYV-examen), t.ex finns det för socionomer möjlighet att läsa vidare och på sikt bli Psykoterapeuter.
    Med SYV-examen är påbyggnadsmöjligheterna mer begränsade (är i alla fall min uppfattning... men utbildningsutbud förändras och fler utbildningar kan dyka upp i framtiden...).
    Kan man tänka sig bli Skolledare/Rektor så är det mer troligt att man kan bli det i fall man i grunden är SYV (och inte en Socionom).
    Men det finns många arbetsplatser där hen som är utbildad SYV och hen som är utbildad socionom sitter sida vid sida, gör samma jobb och har samma lön - t.ex kan man hitta sådana exempel inom yrken som Arbetsförmedlare och Utredare på olika myndigheter, t.ex utredare på FK

    Studie- och yrkesvägledare