Sara
    Hej!
    Jag går i grundskolan just nu, i 9an, sista året. Och jag håller på att välja gymnasie linje. Jag vill bli advokat eller åklagare och då har jag för mig att man ska ta ekonomi juridik. Men i det gymnasiet jag har valt så har de tagit bort ekonomi juridik och jag har inte poäng för att ta ett annat gymnasium så jag valde ekonomi ekonomi istället. Kan jag bli advokat eller åklagare genom ekonomi ekonomi? Och vad är skillnaden mellan ekokomi ekonomi och ekonomi juridik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! I >>/Programplan_EK.pdf kan du se vilka är Inriktningskurser på vardera inriktning på Ekonomiprogrammet och du kommer att se att behörighetskurser till juridikprogrammet finns inte inom inriktningar. Det betyder att du kan bli behörig till juridikprogrammet på universitetet även på inriktningen Ekonomi! På så sätt är det ingen fara.

    Studie- och yrkesvägledare