Ajna
    Hej! Jag funderar på att plugga et 3 årig HR utbildning-med inriktning psykologi. Jag undrar nu vad är det som skiljer ett sådant kandidatexamen från t.ex. en hr kurs där man pluggar något specifikt inom hr t.ex. hr-assistent, hr-koordinator o.s.v. ? Har också frågan om jag pluggar denna programmet (Jönköping University), är jag då kvalificerad att jobba som hr-assistent, koordinator, och konsult eller vilka titlar blir jag behörig till? Har också frågan om denna 3 åriga utbildningen kan påverka min lön, t.ex. om jag med en 3 årig utbildning söker till ett jobb som HR -assistent får jag då samma lön som någon som har pluggat till specifikt HR-assistent, eller får jag mer?

    Har också en annan del av frågan vilket är om det lönar sig att plugga inriktning psykologi i en ekonomibaserad bransch? Jag personligen tycker det låter roligare att plugga lite mer om psykologi, men har hört att vissa säger att det inte är lika lätt att hitta jobb med en sådan inriktning som låt oss säga företagsekonomi. Jag är ok med att jobba inom ekonomin och tror att jag skulle klara av den delen i arbetslivet, jag tycker bara det hade varit roligt att studera den psykologiska delen också, men undrar om jag kommer missgynnas av det längre fram?

    Mvh/Ajna

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ajna,

    i Sverige är det så att yrken inom HR är icke-reglerade. Det betyder att varje arbetsgivare bestämmer själv vilken utbildning hen tycker passar. Man kan med samma utbildning få olika "titlar" och så kan man få samma "titel" med ganska olika utbildningsbakgrund. Med "titel" menar jag här det som kommer stå i anställningsavtalet, att man är anställd som t.ex HR-assistentt, HR-chef, HR-administratör, HR-partnerHR-business partner, HR-generalist eller HR-specialist
    Det som arbetsgivare brukar, i första hand, efterfråga är goda kunskaper inom området Arbetsrätt, det juridiska området som reglerar anställningsvillkoren och i andra hand inom Ekonomi, och andra kunskapsområden brukar vara mindre efterfrågade.
    Att få jobb inom HR direkt efter avslutad utbildning är svårt. Men några år "på nacken" (med rätt arbetslivserfarenhet - när man redan jobbar inom HR) är det betydligt lättare. Att få sitt första jobb inom HR är svårast och många börjar genom att sommarjobba, extrajobba eller gå på praktik (för att "få in foten" in i branschen). Lättast att få sitt första jobb direkt efter avslutad utbildning är om man har yrkeshögskoleutbilding (bland annat eftersom inom utbildningen ingår ganska lång praktik och många får sitt första jobb på den arbetsplatsen där de hade LiA, lärande i Arbete).
    Vi ser allt fler fall när folk med universitetsexamen söker till yrkeshögskola (eftersom de inte lyckades få något jobb direkt efter sin universitetsutbildning).
    En fördel att gå både en högskole- och en yrkeshögskoleutbildning inom samma bransch/kunskapsområde är att man kommer i så fall ha både breda teoretiska men också praktiska spetskunskaper. Men det tar lång tid (3 år mot kandidatexamen på högskolan och cirka 2-år för att få yrkeshögskoleexamen, t.ex är utbildning/nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration på 425 yrkeshögskolepoäng som motsvarar längden på 2,1 år, alltså lite längre än 2 år).
    Vill man börja jobba och tjäna pengar snarast så kan jag rekommendera söka till yrkeshögskola. Titta gärna på några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/lonekonsult-vasteras - det här är en lite kortare utbildning (längd lite över 1.5 år).
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult

    Studie- och yrkesvägledare