Sarvnaz
    Hej
    Mitt mål är att bli läkare men som alla vet just nu konkurrensen är galet, jag undrar får men gå till sjuksjöterska eller biomedicinen och sen försätter till läkare utbildning om ja, hur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tyvärr, finns inte någon speciell väg in till läkaryrket - utan man måste komma in på läkarprogrammet,om man i Sverige ska utbilda sig till läkare.
    (Dock kan det någon gång ibland KANSKE, inte alls säkert, förekomma att någon speciell kvot kan införas - för sjuksköterskor med några års arbetslivserfarenhet... men det kan jag inte lova dig att det blir möjligt i framtiden... det är "engångs-undantag" som lärosätena kan införa... men man kan inte vara säker på hur det blir i framtiden).
    Om ditt val står mellan sjuksköterskeprogrammet och läsa biomedicin (och du vill få en chans att komma in på läkarprogrammet) - då skulle jag hellre satsat på sjuksköterskeprogrammet.

    Vänligen
    ANNA