beccaliya2007

    Hej! jag går i 9an och tänker på att ta natur sam eller ekonomi ekonomi. Jag intresseras av ekonomi ekonomi men vill ha en bred utbildning som natur natur, men utan de svårare kurseran som matte 4, etc. Jag har nyligen fått höra om yrkes högskola. och jag vill verkligen starta eget eller bara jobba på en gång och ha en bra lön. Jag undrar vad yrkes högskola är? Är det för folk som inte kommit in i högskolan som har låg merit?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Yrkeshögskola är en skolform där kvalificerade eftergymnasial utbildning erbjuds. Utbildningar till vissa yrken som t.ex lokförare/tågförare, trafikflygare/pilot, apotekstekniker, med.sektererare, tandsköterska och specialistundersköterska, specialistbarnskötare erbjuds i Sverige endast inom yrkeshögskola och inte inom någon annan skolform.
    Läs gärna på framtid.se/studier/yrkeshogskola och på yhguiden.se/varfor-yh? samt ett reportage: yhguiden.se/reportage/varfor-valja-en-yh-utbildning?

    Om du vill börja jobba så fort som möjligt, är det fördelaktigt att läsa på gymnasiet på ett Yrkesprogram. Inom yrkeshögskola finns sedan (eller i alla fall kan finnas) påbyggnadsutbildningar. T.ex om man på gymnasiet utbildar sig till Barnskötare, så kan det inom yrkeshögskola finnas påbyggnadsutbildning till Specialistbarnskötare; om man på gymnasiet utbildar sig till Undersköterska kan man inom yrkeshögskola läsa mot yrken Tandsköterska, Specialistundersköterska, apotekstekniker eller Instrument- och steriltekniker.
    Starta eget kan man med i princip vilken utbildning "i bagaget" som helst (beror i mångt inom vilket område som företaget ska verka). Kika gärna på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare
    Det finns många exempel på att personer med universitetsutbildning söker läsa på yrkeshögskola för att de inte fick ngt jobb och vill skaffa sig en mer praktisk och "specialiserad" utbildning för att snarast kunna få jobb. På högskola-universitet får man oftast en gedigen teoretisk utbildning som förbereder inför att kunna specialisera sig senare genom eget intresse eller arbetslivserfarenhet men om man ej får ngt jobb så ses att söka till yrkeshögskola som ett bra alternativ för att snabbt (ofta på max 2 år) kunna få en kvalificerad och specialiserad praktisk utbildning. Många yrkeshögskoleutbildningar innehåller praktik och man kan få jobb på sin f d praktikplats.
    Viktigt! om man vill börja jobba snarast möjligt, är i så fall ett av Yrkesprogrammen ett bättre val än ett högskoleförberedande program.

    Studie- och yrkesvägledare