Rosaros

    Hej! Jag går år 2 på Natur programmet med inriktning natur. Jag vet att det krävs hög merit för att komma in på tandläkarprogrammet. Men än så länge har jag C och D som betyg från 1:an p.g.a. siutation som hände (personligt). Jag kommer inte kunna få 21 eller 22 poäng när jag tar studenten utan max 20 poäng eller något om jag får A i alla andra ämnen nu på år 2 och i trean. Men har ingen aning om jag kan få ens A i alla andra ämnen heller, därför är jag lite orolig. Samt vet jag att man kan göra högskoleprov men jag kommer kunna få bara två tillfällen där jag kan skriva provet i år tre på gymnasiet, det är på grund av att jag vill studera direkt efter studenten. De flesta säger att det är jättesvårt att skriva provet och att det är väldigt mycket tidspress. När folk säger så blir man bortskrämd från högskoleprov också. Jag har ingen aning vart jag ska ta mig till. Jag vill verkligen bli tandläkare, det är min dröm utbildning. Komvux är också ett förslag men jag vill inte läsa om och göra proven igen. Vad ska jag göra? Jag vill göra högskoleprovet och testa hur det kommer bli, men jag har ingen aning på hur jag ska börja plugga och få det hp poängen som krävs på två tillfällen. Jag kan få det poängen om jag verkligen satsar och pluggar smart och mycket men jag är bara orolig. Snälla hjälp mig, det finns säkert andra vägar att bli tandläkare.

    • Pia :

      Det är tyvärr många fler som vill bli tandläkare än de som faktiskt kommer in på tandläkarprogrammet. Vidare är det också tyvärr så att avhopp från programmet (däribland "ofrivilligt avhopp") är stort. Det är inte speciellt ovanligt att man blir "spärrad" från att fortsätta till nästa kurs på grund av att man ej klarade en lägre kurs; antal omtentor är begränsat och man ska vara inte bara motiverad men också snabb i att lära sig stor mängd avancerade saker... för att det är ju trots allt endast 24 timmar om dygnet och sova måste man också hinna. Så, det räcker tyvärr inte med att vilja och vara motiverad; man måste också ha mycket goda grundkunskaper (allmänt) och speciellt inom naturvetenskap och matte. Men inte ens det räcker, utan man måste också vara mycket stresstålig, och även mycket snabb i att lära sig (man kommer behöva lära sig även efter tandläkarprogrammet, när man är verksam tandläkare för att det tillkommer mycket ny kunskap, nya rön och nya metoder och det ska man lära sig samtidigt som man jobbar heltid + övertid). Det är ett tufft yrke Tandläkare och väldigt mycket krävs av den som ska bli tandläkare. Jag känner inte din kapacitet så klart; du kanske passar jättebra. Tänkte bara att det kan inte skada att du blir påmind om vad som gäller. Oavsett vad du bestämmer dig för Lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, då gör du det du kan!
    Inför högskoleprovet kan man träna. Det finns t.ex gamla prov med facit. Se studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/öva
    ang.hur kan man bli Tandläkare så är det i Sverige så att det yrket Tandläkare kräver legitimation från socialstyrelsen och då krävs det examen från tandläkarprogrammet. Examen från tandläkarprogrammet kan man inte få på annat sätt än genom att läsa just tandläkarprogrammet, så man är tvungen att komma in på tandläkarprogrammet.
    Som reglerna ser ut nu (2023) så är det betygen från gymnasiet (i betygsgrupper); resultat från högskoleprovet (i HP-urvalet) och eventuellt AU-antagning som gäller vid antagning till tandläkarprogrammen på de svenska lärosätena. Om AU-urval kan du läsa på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola ;
    Vad gäler AU, så bestämmer varje lärosäte självt om de ska anta i den urvalsgruppen. Karolinska institutet i Sthlm brukar anta i TAPIL (en variant på AU-antagning) men det är inte säkert att den möjligheten kommer finnas när det blir dags för dig att söka.
    Kan man utbilda sig till tandläkare utomlands, så kanske det sedan går att ändå (på sikt) få ut svensk tandläkarlegitimation men det kan ta tid och kan på förhand inte garanteras att det 100% skulle gå.
    Du kan också kika på "liknande yrken":
    Urmakare
    Finmekaniker
    Tandtekniker
    Tandhygienist
    Tandsköterska
    Du kan titta på många fler yrken, om du vill. Yrken inom Hälsa- och sjukvård (cirka 150 st.) finns beskrivna på framtid.se/yrken/halsa-sjukvard

    Studie- och yrkesvägledare