Anonymisss13

    Jag har en kandidatexamen i engelska språket och har nu börjat fundera på att utbilda mig till engelskalärare. Vad behöver jag läsa till? Kan jag läsa en master i engelska språket + pedagogik? Vad krävs för de olika nivåerna dvs grundskola, högstadie och gymnasielärare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att "påminna om" att även obehöriga lärare får lov att undervisa (när det är lärarbrist). Men det är bra att du planerar att skaffa dig behörighet (lärarexamen och lärarlegitimation). I Sverige brukar ämneslärare på gymnasiet vara behöriga i två ämnen och på grundskolan - i tre ämnen. Du kan försöka komma in på KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) som är ett program á 90 högskolepoäng (som kan ges på heltid eller på deltid, t.ex på halvtid och i så fall läses på 3 år på 50% av studietakt). I slutet av KPU tar man lärarexamen.
    De som har lärarexamen och lärarlegitimation kan senare utöka legitimationen men exakt vad som behövs är det bäst du frågar studievägledare på lärarhögskolorna; eftersom de är experter på lärarutbildningar och lärarlegitimationer. OBS! reglerna och tolkning av reglerna kan ändras över tid.
    Det brukar vara svårt att komma in på KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) om du söker med endast ett ämne; KPU prioriterar anta de som ska bli lärare i flera ämnen.
    Men kontakta gärna studievägledare på lärarhögskolorna - är det bästa rådet jag kan ge dig.

    Skulle du komma in på KPU till hösten så kan du i så fall mot slutet av KPU ta ut lärarexamen som språklärare i engelska på grundskolan eller på gymnasiet och kanske försöka efter det utöka din legitimation med fler ämnen. Har du 120 hp i engelska borde du kunna på KPU läsa mot att bli behörig gymnasielärare/språklärare i engelska. Behörig gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa även på grundskolans senare år som ämneslärare i engelska.
    Att få heltidstjänst som lärare i engelska på en och samma grund eller gymnasieskola kanske kan gå, speciellt om du söker jobb på en stor skola. Men det är lättare att få heltidstjänst om man är behörig lärare i flera ämnen (minst i två olika ämnen).
    Oavsett, prata med studievägledare på lärarhögskolorna, är det bästa rådet jag kan ge dig.
    ***
    Kort och gott
    Lärarexamen behövs för att kunna få lärarlegitimation från skolverket. Lärarexamen kan man, i Sverige, få endast i slutet av ett av lärarprogrammen (om vi säger att även KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, också är ett lärarprogram). Så, du måste komma in antingen på något av Ämneslärarprogrammen eller på KPU för att kunna ta ut lärarexamen och sedan legitimation från skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare