sahar
    hej!
    jag vet att jag vill läsa vidare och är intresserad av beteendevetare, men vet inte exakt vilka behörigheter behöver jag.
    för att jag har gymnasiebetyg från Iran, det enda jag vet är att jag har grundläggande behörigheter i alla ämne förutom svenska och engelska. som jag håller på läsa upp på komvux.
    å andra sidan har jag hört att beteendevetare är ett övergripande namn för många olika utbildningar.
    jag vill veta om människans betande och varför man bete sig som man gör.
    att kunna jobba som enhetschef eller rekryterare kan vara lockande.
    jag vill veta om människor, men jag vill inte jobba i en grupp av människor som tex lärare. jag vill kunna sitta själv och jobba ensam och kunna träffa folk i en mindre grupp.
    jag har letat och pratat med olika vägledare och sånt i nästan ett år, hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig.
    vänliga hälsningar
    sahar seif

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sahar,
    du har alldeles rätt i att Beteendevetare >> är ett samlingsnamn för ett antal olika yrken. Även socionomer, psykologer och pedagoger är också beteendevetare
    De beteendevetenskapliga utbildningar på högskolenivå i Sverige brukar kräva för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b.
    Om du i bedömning av din utländska gymnasieutbildning inte har svar att du är behörig vad gäller Matematik 2 och/eller Samhällskunskap 1b, behöver du läsa även de kurserna och få godkända betyg i dem.
    ***
    Du kan testa dina kunskaper i matematik genom att lösa uppgifter i olika mattekurser på www.matteboken.se
    Just Matematik 2 kursen finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-2

    Kika gärna på följande yrkespresentationer (i de flesta är även "noterat" vilken utbildning som krävs eller efterfrågas)_ Socionom>>
    Socialpedagog>>
    Psykologisk coach>>
    Personalvetare>>
    Arbetsförmedlare>>