Elin
    Jag går på samhälls programmet och undrar om jag behöver lägga till några kurser för att bli behörig till en djursjuksköterska utbildning på universitet/högskola. Jag undrar även vilka jag skulle behöva lägga till.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin, om du i din fråga menar yrket Djursjukskötare - då krävs det följande utbildning: tre år lång vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och leder till kandidatexamen i huvudämnet djuromvårdnad. Särskild behörighet - godkända betyg i gymnasiala kurser:
    • Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    • Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 .

    Naturkunskap 2 kan även ersättas med följande från Naturbruksprogrammet
    • Naturkunskap 1a1
    och dessutom ett av följande alternativ
    • Djuren i naturbruket och Djurhållning eller
    • Djuren i naturbruket och Växtodling 1 eller
    • Växtkunskap 1 och Trädgårdsodling eller
    • Mångbruk i skog samt någon av Skogsskötsel 1 eller Jakt och viltvård 1 eller Fiske och vattenvård 1.
    ************** men du går ju inte naturbruksprogrammet; och inte naturvetenskapsprogrammet heller - och då kan du ej använda de "ersättningsmöjligheter" för NK2 ...

    I Samhällsvetenskapsprogrammet ingår matte 2 och samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser; men Naturkunskap 2 gör inte det. Det är alltså kursen Naturkunskap (Nk) 2 som du behöver få godkänt betyg i.