Floppan

    Jag har studerat tidigare på högskola inom neurovetenskap samt UX-design (IT), men det har visat sig vara svårt att få in foten som junior UX-designer nu. Därför funderar jag på att möjligen bygga min egna kandidat, att jag använder dessa avklarade kurser för mina 90hp som inte är huvudämne. Jag fattade tycke för IT I organisationer kursen jag hade i UX programmet, och funderar på att gå en mer analytisk bana. Då har jag hört talas om verksamhetsutvecklare och det verkar intressant, och undrar om det finns kurser jag kan plocka (helst distans) för att kunna arbeta med någonting sådant. Bästa scenario vore nog 30hp kurser. Vill ju helst slippa påbörja en ny utbildning på 3 år när jag redan har 1,5år avklarat så att säga. Systemutveckling lät också intressant, men jag tycker inte om programmering. Så det tippar mer mot verksamhetsutvecklare och digitaliseringsutvecklare. Om jag uppfattat rätt är det mer behov inom dessa områden, så det finns fler möjligheter för nyexaminerade. Vad/vilka är de bästa alternativen? :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när jag läste din fråga tänkte jag direkt på yrket Statistiker - se framtid.se/yrke/statistiker - man jobbar med statistik inom så gott som alla verksamheter. Så, om du kan fundera på att ex.sy ihop till en kandidatexamen med huvudämne Statistik så är det i så fall bra om du kan göra planering tillsammans med studievägledare på de lärosäten där relevanta utbildningar ges. Nu är jag långt ifrån expert på område statistik, men min uppfattning är följande: att Statistik kan läsas som huvudämne inom Ekonomie kandidatprogrammet, Politices kandidatprogrammet och Samhällsvetarprogrammet. Kurser i ämnet statistik kan också ingå i Samhällsplanerarprogrammet, Kandidatprogram i kultur- och samhällsanalys och Kandidatprogrammet i företagsekonomi. Man får ta och se om det går att hitta 30hp-kurser i ämnet statistik som, dessutom, skulle ges på distans (det kan vi "forska i" om du, över huvudet taget "nappar" på förslaget att ge dig in i det område).
    Du vet säkert om lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu och om att de sökbara utbildningar inom högskola-universitet bör hittas på www.antagning.se - du kan också ringa till Antagning.se, tel.nr 0771-550720 /tel.tid kl.9-16 och be där om hjälp att hitta sökbara kurser i ämnet Statistik.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Floppan :

      Det låter lite intressant, är alltså statistiker en väg för att kunna arbeta med utvecklingsprocesser?

      Eller hamnar man då på en helt annan bana i en verksamhet?

      När jag kollat lite jobb som intresserar mig så står det att man behöver vara antingen projektledare inom IT, IT-strateg, verksamhetsutvecklare, utvecklingsledare, digitalisering inriktning

      Kunskap om Leanmetoden

    • Milla :

      Det kan vara väldigt olika på olika företag: på ett litet företag kanske man får göra "allt möjligt" inom sin anställning - både vara statistiker, rekryterare, chefssekreterare och mycket annat, en sort "allt-i-allo". På stora företag är det ofta mycket mer uppdelat, med många anställda som gör olika saker men man kan också "växa" i företaget och genom erfarenhet eller fortbildning få en ny yrkesroll med mer ansvar, mer utvecklande arbetsuppgifter och högre lön. Fortbildning kan man bedriva på egen hand vid sidan av sin anställning och/eller på arbetstid med lön (om arbetsgivare erbjuder den förmånen). Du skriver också "kunskap om Leanmetoden" - och du kan skaffa dig den kunskapen även på egen hand, genom självstudier + att någon ny, ännu bättre metod kan uppfinnas typ imorgon (vem kan garantera att det inte blir så?) ... Vad gäller IT-projektledare, så finns det ett antal yrkeshögskoleutbildningar inom det område se t.ex yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/it-projektledare