SLeon

    Hej, jag är nyfiken på en utbildning i Amsterdam men inte säker på behörighetskraven. Såhär står det på sajten för kalkyl av svenska betyg: DIPLOMA REQUIREMENTS Högskoleförberedande Examen, with one of the following profiles: • Naturvetenskapsprogrammet/Natural Science programme • Samhällsvetenskapliga programmet/Social science programme • Teknikprogrammet/Technology programme • Ekonomiprogrammet/Business Management and Economics programme • Humanistiska programmet/Humanities programme • Estetiska Programmet/Arts Programme EXTRA/ALTERNATIVE REQUIREMENTS PER PROGRAMME B PPLE: GPA: C/17.1 / Math: E/13 (final year) | English: A/19.6 (final year) Jag pluggade estetiska programmet och t o m matte B. Betyder ovan att jag skulle behöva ta högskoleprovet samt matte E för att platsa? Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Utifrån informationen du gett och hur jag tolkar den:

    Det verkar som om de grundläggande behörighetskraven innebär att du behöver ha en "Högskoleförberedande Examen" och ha läst något av de nämnda programmen, vilket inkluderar bland annat "Estetiska Programmet".

    För det specifika programmet "B PPLE" anges det vissa betygskrav:

    - Ett genomsnittligt betyg (GPA) på minst C/17.1

    - Matematik betyg på minst E/13 i sista året

    - Engelska betyg på minst A/19.6 i sista året.

    Om du uppfyller dessa krav, baserat på dina svenska betyg, kan du vara behörig för programmet. Det ser inte ut som du nödvändigtvis behöver ta högskoleprovet eller läsa matte E-kursen, som är en äldre kurs som har motsvarande ny kurs som heter Matematik 5 (detta enligt Tabell för utbyteskomplettering). Innehåll i de nuvarande mattekurserna kan du enkelt se på sajten Matteboken.se - den kursen du nämner i din fråga (som du läste på gymnasiet, Matematik B) har motsvarande ny kurs Matematik 2 (se innehåll i kursen matte 2 här). Den gamla kursen matematik E har motsvarande ny kurs matematik 5, se innehåll i matte 5 här).
    Men kom ihåg att det alltid är bäst att kontakta utbildningsanordnaren direkt för att få den mest tillförlitliga och aktuella informationen om behörighetskrav. Detta för att oavsett vad någon annan säger till dig, så gäller det som den "mottagande skola" i utlandet bestämmer kring din behörighet och inte någon SYV eller myndighet i Sverige.

    E/13 och A/19.6 som du nämner i din fråga verkar inte vara svenska betyg. Sverige använder en skala som går från A till F, där A är det högsta betyget. Har man alla A-betygen i gymnasiala kurser får man snittbetyg på 20.0 och har man alla E-betygen i gymnasiala kurser (i Sverige) har man snittbetyg på 10.0.
    Det verkar te sig så som att den informationen om betyg du har tillgång till försöker ge en översättning eller jämförelse med svenska betyg, men det är inte helt klart utan du behöver kontakta skolan i Amsterdam för mer information.

    Nederländerna använder en 1-10 betygsskala där 10 är det högsta betyget. Ofta betraktas ett betyg över 5,5 eller 6 som godkänt eller "positivt".

    Det kan vara så att betygsjämförelsen på sajten där du hittade informationen om behörighetskraven är något som försöker omvandla de nederländska betygen till en skala som "liknar den svenska" för att underlätta för svenska studenter att förstå men jag kan inte ge ett klart och tydligt svar om hur du behöver komplettera (eller ens om du skulle behöva komplettera) dina betyg för att bli behörig. Jag skulle starkt rekommendera att du kontaktar institutionen på den skolan i Amsterdam där du vill läsa direkt och frågar där om deras betygskrav och hur du på rätt sätt omvandlar dina svenska betyg till den nederländska skalan.
    Tips! skicka de betyg du har till skolan i Amsterdam och fråga om de anser dig som behörig. Försök annars läsa så mycket matematik du kan. Om du nu har godkänt betyg i en "gammal kurs" matematik B, då är nästa kurs för dig att läsa Matematik 3 (det finns två varianter 3b och 3c; b-spåret är mer inriktat på ekonomi och c-spåret är mer inriktat på teknik och naturvetenskap men i grunden är matte 3b och 3c "samma kurs").
    Jag beklagar att jag inte kan ge ett bättre svar på din fråga. Vi på FRåGA SYV har tyvärr inga egna experter på utländska betygssystem och krav på behörighet i olika länder.

    Studie- och yrkesvägledare