Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är ett högskoleförberedande program. Man lär sig inget yrke, utan tanke är att man läser vidare.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    I Estetiska programmet (samtliga inriktningar) ingår det kurser som gör att i fall du får godkända betyg - blir du direkt efter gymnasiet behörig att söka till följande högskoleutbildningar:

    Juristrpogrammet

    Studie- och yrkesvägledarprogrammet

    Förskollärare och lärare i fritidshem

    Ämneslärare i filosofi, historia, juridik och religion

    men beroende på vilka valbara kurser du väljer - kan du bli behörig till många fler utbildningar, t.ex om du läser Matematik 2b och får godkänt betyg i den kursen, blir du behörig att söka även till bl a Psykolog och Socionom.

    Mycket beror på vilka valbara kurser du läser. Sedan finns det alltid möjlighet att komplettera efter gymnasiet (på komvux eller genom Prövningar).

    Det finns också andra utbildningar (förutom högskola) - som ligger på eftergymnasial nivå; exempelvis KKU (konst och kulturutbildningar), utbildningar på folkhögskola (där många estetiska och tolkutbildnignar finns) + yrkeshögskola, som växer till sig mycket nu (just nu t.ex kommer fler än 700 YH starta till hösten 2016; hela utbudet ser du på www.yhguiden.se ).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA