Naomi03

    Hej! Min kompis, som flyttade till ett annat land innan hon kunde avsluta 9an, vill nu satsa på att bli ekonom. Trots att hon är 21 år och saknar formell utbildning, är hon osäker på vilken väg hon bör ta och hur lång tid det kommer ta. Hon funderar på vart hon ska vända sig för att få stöd och hur länge det tar att erhålla en ekonomiutbildning som är lika värdefull som gymnasiebetyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om din kompis bor nu i Sverige, vänder hon sig till komvux i den kommunen där hon är folkbokförd. På komvux finns möjlighet att läsa på grundskolenivå och på gymnasial nivå. Om komvux konstaterar att din kompis saknar grundskolekompetens, då måste hon först komplettera på grundskolenivå och sedan påbörja läsa på gymnasial nivå. Hur lång tid hennes utbildning kan ta, är svårt att säga, då jag saknar information om hennes kunskapsnivå.
    Grundskolestudier och gymnasiala studier finns även på folkhögskolorna. Så, din kompis kan också  vända sig till de folkhögskolorna där hon vill läsa. Hon får söka till vilken folkhögskola som helst i hela Sverige. På folkhögskolorna utanför stora städer finns (ofta) möjlighet att bo på skolan (Internat eller studerandeboende).
    Gymnasial utbildning (att skaffa sig hela den) tar, som regel tre läsår.
    Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola
    Om studieformen komvux var god läs på Framtid.se/studier/komvux
    Om yrket Ekonom var god läs på framtid.se/yrke/ekonom

    Studie- och yrkesvägledare