Sara

    Hej! Jag är lite orsaker på hur jag vill fortsätta mina studier efter jag blir klar med komvux. Jag är 23 år gammal och är osäker om det värt det att studera utbildningen teckenspråkprogrammet innan jag studerar till grundskollärare och sen vidare till speciallärare. Mitt mål är att bli speciallärare med inriktning döva/hörselskada, men det skulle ta över tio år att bli klar med hela utbildningen. Är det värt det att gå igenom allt det här? Teckenspråkprogrammet på SU är 3 år, grundskollärare inriktning teckenspråk är 4 år, och sedan behövs 3 år av arbete innan jag kan studera speciallärare på 1,5 år. För att kunna studera grundskollärare med inriktning teckenspråk behöver man kunna teckenspråk flytande, så det är därför jag vill gå teckenspråkprogrammet innan det. Vad borde jag göra? Jag vill jättegärna jobba som speciallärare inriktning döva/hörselskada i framtiden. Jag är bara oroad över om jag ens kommer kunna hitta ett jobb när jag tar studenten och jag är över 30 år gammal. Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så länge det inte ges jobbgaranti finns alltid chans (eller snarare risk) att gå arbetslös. Att ge någon garanti på att du får jobb efter din utbildning kan jag tyvärr inte. Jag förstår att du efter en lång utbildning inte vill gå arbetslös. Kontakta arbetsförmedlingen och be att få träffa en arbetsvägledare där för att diskutera hur stora blir dina chanser att i framtiden få jobb inom just det område som du vill jobba inom.
    Jag undrar hur bra är du på teckenspråk redan nu? Kommer du börja läsa teckenspråk som nybörjare eller är du redan mycket bra på det språket? Att kunna teckenspråk kan inte bli en nackdel, oavsett var du jobbar sen. Det borde vara en fördel, men kanske inte kommer till så mycket användning i vissa yrken. Är du intresserad av att lära dig teckenspråk eller lära dig ännu mer inom teckenspråk, då ska du så klart satsa på det. Att du efter lärarutbildningen kommer på speciallärarprogrammet kan jag inte heller garantera dig. Att bli behörig är inte = att komma in. Behöriga sökande konkurrerar om plats på utbildningen men det är ju inte alla som kommer in.
    Som allmän "regel" skulle jag rekommendera att söka endast de utbildningar som man kan "nöja sig med" (i värsta fall); jag menar så här: om man är fastbesluten av efter en viss utbildning läsa även påbyggnadsutbildning och först efter det söka jobb, då kan det tyvärr bli så att man inte kommer in på den påbyggnadsutbildningen (eller att påbyggnadsutbildningen inte ens kommer finnas då... ens att söka till), och vad ska man då göra? Så, det är bra att tänka sig kunna söka jobb direkt efter den utbildningen som man söker till.
    Jag är inte expert på yrken där man använder teckenspråk eller på lärarutbildningar, jag kan därför endast ge allmän information om vilka yrken och utbildningar som vi idag känner till. För detaljerad information vänligen vänd dig till de som jobbar inom de aktuella branscher eller de som jobbar där utbildningarna ges; t.ex är det en bra idé att ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna (eftersom ditt mål, om jag förstår dig rätt, är att bli en speciallärare).
    Det vi vet om yrket speciallärare berättar vi på framtid.se/yrke/speciallarare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sara :

      Hej igen!

      Tack så mycket för svaret. Jag håller på att lära mig teckenspråk, jag kan än så länge främst alfabetet, men även enstaka ord. Skulle det vara bättre att bara köra på teckenspråksprogrammet och sen grundskollärare och skippa speciallärare för nu? Vet du om det skulle vara möjligt att jobba som vanlig grundskollärare efter utbildningen till grundskollärare med inriktning döva/hörselskadade eller behöver det vara specifikt specialinriktade skolor?

      Tack!

    • Milla : Medan du läser på teckenspråkprogrammet och sedan även på grundlärarprogrammet (vilket tar några år) så kan reglerna förändras. Vilka skolor som finns och var de ligger kan också förändras. Man kan ta reda på hur det är nu, men det behöver ju inte vara likadant när det blir dags för dig att söka jobb. Dina intressen och mål kan också ändras under tiden. Du vill i framtiden, kanske, inrikta dig på att forska om hur undervisning med hjälp av teckenspråk bör utformas/förändras för att bli så bra som möjligt (i stället för att du själv ska jobba direkt med undervisning)? - det är bara ett exempel på vad som kan "hända"... Sedan är det också så (tyvärr) att när det är lärarbrist så får nästan "vem som helst" börja undervisa (alltså obehöriga lärare) - alternativet skulle vara att stänga skolorna i brist på behöriga lärare men vart ska barnen ta vägen i så fall? Jag undrar hur mycket erfarenhet av att "jobba som lärare" som du nu har? Du har varit elev, men har du varit "på andra sidan av katedern"? Bra om du kan skaffa dig så mycket erfarenhet som möjligt, t.ex om du kan anmäla dig till vikarie-poolen för skolpersonal och kan bli "inkallad" vid behov, så att du provar-på att vara lärare. Vad man tror om olika yrken och hur det egentligen är att jobba inom de yrken kan vara två olika "saker". Det händer inte sällan att utbildade lärare söker sig till andra branscher för att de upplever att det är för krävande att jobba som lärare, vilket är ju jättetråkigt (lärarbristen blir då ännu större). Men, allmänt sett, så är det ju bra om man vet "vad man ger sig in i" innan man gör det. Läraryrket är inte för alla. Det är ett mycket viktigt men också mycket krävande yrke där man förväntas prestera på topp varje dag och ställs inför många olika utmaningar.