kaj
    Hej, jag går musik på gymnasiet och vi ska nu skriva GA. men jag är ganska säker på att jag inte vill fortsätta plugga/arbeta med musik efteråt, så undrar om mitt gymnasiearbete har någon betydelse för utbildning efter gymnasiet?om ja till exempel ska plugga ngt samhällsvetenskapligt efteråt borde ja då skriva ett mer samhällsvetenskapligt inriktat GA?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kaj; GA, gymnasiearbete, är en sort "stämpel" GODKÄNT! - på att du har under tiden på gymnasiet har lärt dig tillräckligt mycket och bra (inom det som ditt program har för avsikt att lära ut).
    Utan godkänt betyg i GA går det inte att ta ut Examensbevis.
    Utan examensbevis kommer du sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Tema för GA måste "ligga i linje" med den utbildning på gymnasiet som du gick.
    Du måste få temat för GA godkänt av din handledare för GA på din gymnasieskola - på förhand; sedan kommer du att få betyg (F eller E, endast de 2 betygen är möjliga) i GA.
    Formellt sett, om du ex. söker till ett samhällsvetenskapligt program på universitetet, kommer det inte spela någon roll vad tema för GA i ditt examensbevis har lydit. Endast i Undantagsfall, ex. om du söker inom Alternativt urval (vilket sällan finns), kan de utbildningsansvariga bedöma att ett visst tema för GA är "ett litet plus" i konkurrensen... Så, i princip, spelar det ingen roll för dina framtida studier (i alla fall formellt sett) vad tema för GA blir för dig.
    Det viktigaste är att du får Godkänt betyg i GA och kan ta ut Examensbevis.
    ****

    Men försök inrikta ditt GA mot samhällsvetenskap, om du vill och om handledaren godkänner det. Ex. ngt. om musikens betydelse i samhällsutvecklingen ... eller om musikens kraft kan inspirera folk att stå emot stora svårigheter (ge historiska exempel på det).
    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till med ditt GA!
    ANNA