vill gå läkarlinjen

    Hej, jag skulle vilja komma in på läkarlinjen egentligen var som helst i Sverige. Jag har gått naturvetenskapsprogrammet och fick 20,1 i merit inräknad med mina 2,5 extra meritpoäng från språk och matte 5. Jag har skrivit högskoleprovet 3 ggr och fått 1,05 varje gång så kommer inte in den vägen heller. Vad finns det för andra alternativ? kan jag läsa upp kurser på komvux? hur ser det ut med intervjuer? Tacksam för svar och hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    den realistiska alternativet för dig att höja ditt meritvärde ligger genom prövningar. Du får söka i hela Sverige var du kan anmäla dig. Du måste få högre betyg i de kurserna som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet men i matematik går det bra att få högre betyg i matematik 1a (än du har i matte 1c); och i matte 2a (än du har i matte 2c) och i matematik 3b (än du har i matematik 3c). De andra kurser som ingår i ditt examensbevis måste du höja i Exakt samma kurs, om det t.ex är moderna språk, så måste det vara samma språk och samma nivå/steg i det språket.
    Komvux kommer inte ta in dig på kurserna om du redan har godkända betyg.
    Vad gäller "intervju" så tror jag du syftar på AU, alternativt urval. Det är upp till varje lärosäte att inför varje antagningsomgång besluta om AU ska införas eller inte. Om AU införs, då bestämmer lärosätet villkor: till exempel brukar KI i Stockholm vid ansökan till läkarprogrammet (PIL) välja de 500 sökande av de som ansökt i AU-urvalet (kraven brukar vara att man har sökt tidigare än den vanliga anmäningsperioden + att man har en viss nivå på högskoleprovet, brukar, som lägst vara 1.4 men kan också bli 1.5 eller ännu högre och det är de som är utvalda som får genomgå tester och intervjuer). Du får gärna se på lärosätenas webbplatser om AU kommer att införas och vilka villkor det i så fall blir "satta" för AU.
    Du får också gärna kika på andra (liknande, i alla fall i vissa avseenden) yrken som t.ex:

    Antropolog

    Audiolog

    Barnsömnspecialist

    Biomedicinsk analytiker

    Embryolog

    Farmakolog

    Forskare

    Försäkringstandläkare

    Genetiker

    Högskolelärare

    Idrottsmedicinare

    Intensivvårdssjuksköterska

    Lyckoforskare

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Radiolog

    Reglerade yrken

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Tandläkare

    Veterinär
    Hänvisningar/lästips:
    yrkespresentationerna på www.framtid.se
    https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare