Tina
    Hej! Jag ska nu till hösten börja plugga socionomprogrammet och snubblade just på yrket som epidemiolog, vilket verkar så kul. Har försökt kika runt lite för att se hur jag isåfall skulle bli det, då det verkar vara något man sedan vidareutbildar sig till efter sin grundutbildning. Läste att ekonomer, läkare, matematiker och statsvetare är relevanta grundutbildningar. Är det helt omöjligt för mig som socionom att utbilda mig vidare till epidemiolog, måste jag helt lägga om till t ex statsvetare eller kan jag bara läsa kompletterande kurser som jag ej läser på socionomlinjen? Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,
    se hur behörighet till masterprogrammet i folkhälsoepidemiologi på Karolinska Institutet i Stockholm, beskrivs: man måste bl.a ha "Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde." Vad antagningsgruppen på ett lärosäte kommer bedöma som "relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde" är bäst att fråga just antagningsgruppen på det aktuella lärosäte.
    Inom socionomprogrammet läser man mycket om socialtjänstlagen och det har lite med folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller statistik att göra. Så, direkt efter socionomprogrammet (trots att omfattningen på 3,5 läsår räcker) så har jag svårt att tro att man blir bedömd som behörig sökande till utbildningar på avancerad nivå (magister- eller masterprogram) som kan leda till yrket Epidemiolog. Vad gäller ev möjliga kompletteringar, så är det svårt att kunna veta vilka kurser som blir sökbara om 3,5 år när du blir klar med socionomprogrammet. Jag är också tveksam till att fristående kurser inom folkhälsovetenskap och/eller statistik skulle ge behörighet (även ihop med socionomexamen). Du blir nog tvungen att ta ut examen inom folkhälsovetenskap eller statistik. Och det kommer ta minst 2 år till - för att du behöver i så fall minst 90 hp i ditt huvudområde (t.ex folkhälsovetenskap) + en kandidatkurs á minst 15 högskolepoäng (kan också 30 hp krävas... beror på vilka kandidatkurser som finns att "tillgå" då det blir dags (i bästa fall kan du ta in två eller 2.5 terminers kurser från socinomprogrammet in i en "ihopsatt" egen examen inom t.ex folkhälsovetenskap.
    Råd jag kan ge dig är följande: kontakta antagningsgrupper på de lärosäten där utbildningar i epidemiologi ges och ställ din fråga där; fundera på att ev.söka till program i folkhälsovetenskap, statistik eller till sjuksköterskeprogrammet till nästa termin.
    Om du påbörjar dina studier på socionomprogrammet och trivs bra, så kan du stanna på programmet, ta ut examen som socionom och sedan vidareutbilda dig till kurator inom hälso- och sjukvård (som numera är ett av de legitimationsyrken där legitimation från socialstyrelsen krävs). Med legitimation som kurator inom hälso- och sjukvården, så kanske det går att bli bedömd som behörig till masterprogrammet i epidemiologi (tänker här på att då har man ju examen "inom hälso- och sjukvården"... men det kanske är lite långsökt... - saken är den att yrket "Kurator inom hälso- och sjukvården" är mycket "nytt" och utbildningen (påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet) har inte funnits så länge än, så det är inte säkert att någon med den utbildningen har försökt komma in på master i epidemiologi, och då kanske antagningsgrupperna inte tidigare ställts inför just den frågan, så kanske det blir svårt att få svar om huruvida den vägen, alltså via legitimation som kurator inom hälso- och sjukvården, är en framkomlig väg.
    Ännu en fundering jag har: om du hinner och orkar, så kanske du kan läsa några kurser i folkhälsovetenskap och statistik vid sidan av socionomprogrammet. Jag kan dock inte lova att det kommer göra dig behörig till masterprogrammet i epidemiologi men du kan kanske på så sätt korta ner tiden som du senare lägger på att få ihop till kandidatexamen inom folkhälsovetenskap.
    Har du tur, får du svar från antagningsgrupperna att de kan bedöma en person med socionomexamen behörig till master i epidemiologi. Men man får också tänka på att du kommer lägga 3,5 år på studierna på socionomprogrammet och på den tiden kan bedömningsgrunderna ändras (jag har svårt att tro att någon skulle ta på sig och lova att inget ändras på 3,5 år... ). Vidare gäller också följande: urval till masterprogram görs oftast på det totala antalet godkända högskolepoäng. Säg att antagningsgruppen bedömer dig som behörig med endast socionomexamen, utan kompletteringar, och så konkurrerar du mot läkare som har 6 års studier på heltid bakom sig... hen med fler antal högskolepoäng tas in först.
    Utbildningar på de svenska lärosätena (kurser och program) som på något sätt har med epidemiologi att göra finner du i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=epidemiologi

    Studie- och yrkesvägledare