Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    SAT (Scholastic Assessment Test) är en standardiserad provning som ofta används för college- och universitetsansökningar i USA. Den matematiska delen av SAT-testet bedömer elevernas kunskaper och färdigheter inom matematik upp till och med den amerikanska gymnasieutbildningens avancerade nivå.

    De huvudsakliga ämnesområdena som täcks av SAT:s matematiska avsnitt inkluderar:
    1. **Grundläggande aritmetik**: Enkel addition, subtraktion, multiplikation och division.
    2. **Algebra**: Linjära ekvationer, olikheter, kvadratiska ekvationer, system av ekvationer, algebraiska uttryck, och funktioner.
    3. **Problemhantering och dataanalys**: Procent, proportioner, medelvärde, median, mode, sannolikhet, och grundläggande statistik.
    4. **Passport to Advanced Math**: Här bedöms studentens kunskaper i mer avancerad algebra och funktioner.
    5. **Ytterligare ämnen i matematik**: Dessa kan inkludera geometri, trigonometri och den komplexa talplanen.

    När man jämför med det svenska gymnasiesystemet, så täcker SAT:s matematiska del innehåll som man finner i kurserna Matematik 1, Matematik 2, och en del av Matematik 3. "Ma3b" i det svenska systemet fokuserar mer på analys av funktioner, trigonometri, och differentialkalkyl, vilket delvis överensstämmer med innehållet i SAT, men inte helt och hållet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare