studerande

    Hur bedöms interkommunala ansökningar. Vad säger reglerna om hur man ska bedöma om en person ska få/inte få läsa i annan kommun? Är det bara om det är behörighetsgivande kurs som godkänns av sin egen kommun att läsas via annan kommun eller hur fungerar detta? Jag sökte en kurs som inte fanns i min hemkommun och fick avslag på den. Jag har redan gymnasieexamen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Du får gärna kika på information på webbplatsen Skolväsendets överklagande nämnd.
    Enligt den information jag har (dock är inte jurist) så ingår det i den studerandes rättigheter att läsa på grundskolenivå, om hen saknar grundskolekompetens och man kan läsa mot grundskolekompetens i alla svenska kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.
    Gymnasiestudier är inte obligatoriska och ges "i mån av möjlighet" och det betyder att om t.ex pengarna i komvuxbudget är slut, så kan alla som söker läsa på högre nivå än grundskola få svar PLATSBRIST och så får de söka nästa gång och hoppas att nya pengar kommer in och komvux har råd att köpa utbildning för dem. Och detta gäller även "egna" sökande, alltså de som är folkbokförda i samma kommun.
    Sedan 1 juli 2021 ändrades prioriteringsreglerna inom komvux och nu är det "hen med störst behov av utbildning" som ska få plats först och sedan i "fallande grad" så länge pengarna räcker (återigen är grundskola rättighet för folket, kan man förenklat säga och studier på grundskolenivå ska erbjudas men kanske senare... så de får vänta men till slut (någon gång) kommer de som saknar grundskolekompetens och samtidigt har förutsättningar, enligt komvux-bedömning, att uppnå grundskolekompetens, få plats på kurserna).
    Du kan överklaga komvux-beslut men min erfarenhet säger att det tar lång tid och sällan leder till ändring i beslutet, suck.
    Du kan också kontakta skolverket och fråga om deras jurister kan ge ett bättre svar i den skoljuridisk fråga som du ställer här - jag är, som sagt, inte jurist. Jag tror det blir, hur som helst, svårt att snabbt ändra det beslutet som du fick från komvux. Med tanke på att du redan har gymnasiekompetens (examensbevis från gymnasiet) så är du lågt prioriterat. Skulle du söka ngn kurs som du behöver för behörighet till högre studier, så har du något bättre chans att få plats på just den kursen, men inga garantier. Det är i alla fall min erfarenhet som jag inhämtade under mina år som SYV.
    Men du får gärna, om du vill, fråga skolverket och även se vad Skolväsendets överklagande nämnd kan svara på din fråga. Jag tror att båda de instanser svarar att du har rätt att överklaga och sedan ska vänta på resultatet av ditt överklagande.

    Studie- och yrkesvägledare