Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Apotekstekniker arbetar huvudsakligen med egenvårdsrådgivning, folkhälsofrågor, försäljning och varuhantering samt deltar i recepthanteringen. Läs mer på framtid.se/yrke/apotekstekniker
    Farmaceut är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier.
    Om yrket Apotekare kan du läsa på framtid.se/yrke/apotekare
    Om yrket Receptarie kan du läsa på framtid.se/yrke/receptarie
    Vad gäller arbetsmarknaden, så borde det vara lätt eller "medelsvårt" att få jobb som apotekstekniker inom de närmsta åren; detta för att det finns utbildningar till Apotekstekniker som är beviljade att starta och yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om de sakkunniga gör bedömning att det kommer finnas jobb för de som utbildar sig.

    Studie- och yrkesvägledare
    • adan11 : Efter utbildningen vilka områden kan man arbeta i?
    • Milla :

      Apotekstekniker arbetar på apoteken men kan också jobba inom dosapoteket. Där doseras och förpackas läkemedel i påsar som portioner utifrån när läkemedlet ska tas. Arbetsuppgifterna handlar i så fall om övervakning, kontroll och kvalitetssäkring av produktionen. Som apotekstekniker kan man även få jobb inom läkemedelsindustrin
      På de "vanliga apotek": apotekstekniker lämnar inte ut receptbelagda mediciner, men de planerar och arbetar med recepthanteringen utifrån sin kunskap om olika läkemedel. Andra arbetsuppgifter som apotekstekniker kan ha är logistik och varuhantering, uppackning av leveranser av läkemedel och övriga apoteksprodukter.