Agnesmae
    Hej! Jag har nu gått 1 termin i ettan på naturprogrammet och jag känner att jag inte trivs. Anledningen är främst för jag inte trivs i min klass. Jag vill gärna gå kvar på naturprogrammet men jag tycker att det är alldeles för krävande att prestera i skolan samtidigt som jag känner att jag måste lära känna personer som jag egentligen inte har något gemensamt med. Av denna anledning vill jag gärna byta skola eller byta program till en där jag passar bättre in. Eftersom ett bra socialt umgänge är extremt viktigt för mig och jag tror inte att jag kommer klara av gymnasiet utan det.
    På senare tid har jag börjat fundera över om natur dans eller natur design hade varit något för mig. Problemet är bara att man måste göra antagningsprov för dessa linjer och det är alldeles för sent för det nu. Dessutom kanske det inte ens finns plats för mig att byta till ett annat gymnasium utan att behöva börja om.
    Min fråga är om det är värt att hoppa av gymnasiet nu för att sedan börja om till hösten nästa år på en skola och program där jag trivs bättre? Om inte det ska jag härda ut i 2.5 år i fall att jag inte får möjlighet att byta klass.? Eller finns det några andra alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tråkigt att läsa om att du inte trivs i din klass.
    De råd jag kan ge dig är att du försöker göra vad du kan för att börja trivas bättre (prata med din klasslärare/mentor och med kurator på din skola om det) och att du samtidigt lägger in ansökan till år1 till hösten 2024 och du kan söka både till det programmet som du redan nu går och till de andra utbildningar men du måste prioritera: i första hand, i andra hand och så vidare... du upprepar alltså hur du sökte förra året och du kommer, på nytt, konkurrera med dina grundskolebetyg om gymnasieplats (att du gör den ansökan påverkar inte dina nuvarande studier - jag råder dig försöka få så många och så höga betyg du kan till sommaren!). Satta betyg gäller tillsvidare men om du senare läser samma kurs igen och får högre betyg, eller lägre betyg så gäller i vilket fall det högre betyget.
    Om du kommer in på samma program (år1, via gymnasieantagningen) som du nu går visar du upp dina betyg från första gymnasieåret och borde bli uppflyttad till år2; du kan också samtidigt som du gör det försöka "hoppa in" i år2 även "av egen maskin", förbi gymnasieantagningen (genom att kontakta gymnasieskolorna och fråga om de har plats och om de kan ta in dig i år2 från hösten 2024).
    Att du skulle kunna byta skola eller program nu, i mitten av december, ser jag som en omöjlighet. Gymnasieskolorna brukar inte ta in nya elever mitt i läsåret. Du kan givetvis fråga på skolorna om det men jag tror du till 99.99% får svar att det inte går.
    Att hoppa av studierna kan (för stunden) kännas bra (för du slipper träffa folk du inte gillar och inte trivs att vara nära) men det finns många nackdelar: om du hoppar av, vad ska du göra då? fram till nästa läsårets början blir du "ledig" utan sysselsättning och utan inkomst: bidrag från CSN upphör (jag tror inte dina vårdnadshavare blir glada av det), du har då inte längre rätt till busskort och gratis skollunch heller och det viktigaste är att det blir svårt att avancera kunskapsmässigt (inte omöjligt men svårt). Givetvis kan du bedriva självstudier men då ska du ha mycket god disciplin för att verkligen ägna många timmar varje dag åt studierna.
    Du får jättegärna kika på https://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    Kika också gärna på framtid.se/autodidakt

    Studie- och yrkesvägledare