Fatima14

    Jag har pluggat vård- och omsorg, jag har inte höga betyg och just nu pluggar jag Komvux biologi och kemi 1 för jag vill gå in i läkarprogrammet eller biomedicinsk analytiker. Jag måste plugga andra ämnen som biologi och kemi 2, även matte 2-4 och fysik 1 och 2. Jag undrar om det går att gå in i programmen om man har E i dessa ämnen som jag pluggar i Komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagningsgränserna (hur höga meriter som ger studieplats) bestäms inte på förhand utan uppstår i konkurrensen: alla behöriga sökande ställs "mot" utbildningsplatserna och de sökande med högsta meriter kommer in först och sedan de med lite lägre meriter och så pågår det så länge platserna räcker. När alla platser har blivit upptagna, konstaterar man att hen som kom in sist (med lägst merit) hade "så mycket i meritvärde" eller i HP-urvalet, så högt resultat på högskoleprovet... Så, man vet inte på förhand hur höga meriter som kommer ge plats på utbildningen.
    Båda de yrken du nämner i din fråga, Läkare och BMA är i Sverige yrken som kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden krävs det examen från rätt universitetsprogram; och universitet i Sverige kan inte anta obehöriga. Så ditt högsta prioritet måste bli att bli behörig. För läkarprogrammet krävs det, för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Försök få godkända betyg i alla de kurserna. Gör också högskoleprovet. Med resultat av högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och kan komma in, om du får högt resultat på högskoleprovet, även med låga betyg, men behörig måste du i vilket fall bli.
    Du får också gärna kika på andra yrken inom samma kunskapsområden (medicin-naturvetenskap). Du kan t.ex börja med att titta på följande yrken:
    Apotekstekniker
    Dietist
    Arbetsterapeut
    Logoped

    Studie- och yrkesvägledare