Hamdi
    Jag gick i naturprogrammet i ettan och valde att byta till ekonomi i tvåan då jag redan hade gått klart ettan så har jag fått betyg i ämnen så som kemi 1 och biologi 1 som då tillhör naturlinjen . Nu när jag tagit studenten så tänker jag läsa ett naturbasår för att få behörighet till Läkar och tandläkarprogfamet problemet är att jag inte vill att kurserna som biologi 1 osv som jag läste i 1an ska räknas in i mitt merit då jag fick ganska låga betyg inom de ? Hur funkar det hela speciellt i detta fallet för jag har hört tidigare att de ämnena inte räknas med på examen då de inte till hör ekonomi linjen men nu när man återigen ska försöka ansöka till något som kräver de ? Kommer de då vara kvar och på något sätt påverka basåret?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga beror på hur (exakt) ditt examensbevis ser ut. Vilka kurser som i ditt examensbevis från gymnasiet är markerade med "U" (utökat program)? Utan att veta svar på den frågan går det inte att svara på den frågan som du ställer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hamdi : Jag kolla nyss och det står individuellt val men det har jag ju inte valt till.? Vad händer då ?
    • Milla : Har du i ditt examensbevis från gymnasiet några U-kurser (utökat program)?
    • Milla : Har du redan fått ut ditt examensbevis från gymnasiet eller läser du fortfarande på gymnasiet?
    • Hamdi : Jag läser sista året , ojj jag råkade skriva det i form av att jag redan hade tagit studenten men nej sista året vad gäller då ?
    • Hamdi : Det står inget utökat program men de kurserna jag snackar om står under individuella val
    • Milla : Om de kurserna "du snackar om" kommer ingå i ditt examensbevis som "vanliga", alltså ej utökade kurser, då kommer de betygen räknas in i ditt snittbetyg och på så sätt påverka ditt meritvärde. Det spelar mycket stor (avgörande) roll hur ditt examensbevis kommer bli utformat. Om du totalt får betygen i fler än 2500poäng-kurser, måste du i ditt examensbevis få någon eller några kurser som U-utökat program. Om du får ett examensbevis utan U-kurser, då kommer alla betygen räknas in (förutom gymnasiearbetes betyg). Om du får betyg i fler än 2500poäng, måste de "överstigande" poängen bli U-kurserna (utökat program). Och då gäller följande: av de kurser som är U-markerade räknas betygen endast i två fall: om en U-kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Andra U-kurser räknas inte in och påverkar därför inte ditt meritvärde. Det är med meritvärdet som du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar. Att en viss kurs "hör till ett visst gymnasieprogram" eller inte gör det, kommer inte spela någon roll. Inom individuellt val, 200poäng, får vilka som helst gymnasiekurser ingå i examensbevis och de betygen räknas in i ditt snittbetyg och på så sätt påverkar ditt meritvärde.
    • Milla : Jag vill råda dig boka tid med SYV på din gymnasieskola för att klargöra hur tanken är att ditt examensbevis ska se ut. När eleverna byter program, så kan det uppstå olika situationer; i fall eleven läser ett extra-år på gymnasiet, då brukar hen ha "för många gymnasiepoäng" som är betygsatta och endast 2500poäng får plats i examensbeviset så överstigande poängen måste ingå som U-utökat program. Men i fall eleven inte har "förlorat ett år" utan t.ex läser första året på ett program och åren 2 och 3 på ett annat program, då brukar hen inte ha fler betygsatta poäng än just exakt 2500poäng och då får hen inte några U-kurser i sitt examensbevis och i så fall räknas alla betygen in i elevens snittbetyg som kallas för "jämförelsetal". Sedan plussar man på meritpoängen, om det finns några, och så får man på så sätt fram meritvärde. Det är med meritvärdet som eleven söker till svenska högskole-universitetsutbildningar. ... Jag kom också på att tänka på en sak som heter Individuellt anpassat program. Om rektor fattade, för din räkning, beslut om Individuellt anpassat program, då bör det av det beslutet framgå vilka kurser som byttes ut mot vilka andra kurser. Fråga SYV på din skola om det finns rektors beslut om individuellt anpassat program för dig. Jag tycker definitivt att du behöver boka samtal med SYV på din skola, eftersom det verkar vara oklart vad som gäller i din situation med programbyte, och du verkar vara osäker på hur ditt examensbevis kommer att se ut.
    Läs alla kommentarer