Clara132

    Hej! Jag ska byta gymnasieskola och linje till sommaren. Jag går just nu teknikprogrammet och ska byta till ekonomiprogrammet. Och de enda ämnena jag kan få med mig är Samhällskunskap 1b, Engelska 5 och Svenska 1 (vill läsa om matten). Och då undrar jag hur det blir med de andra ämnena. Jag undrar vad som kommer hända om jag till exempel får F i Teknik och om det spelar någon roll när jag ska byta skola.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du ska börja i år1 på ett nytt program, på gymnasiet, då är det inte otänkbart att du kommer läsa alla kurser tillsammans med din klass, även om du redan har godkända betyg i några av de kurserna. Saken är den att endast studier på Heltid ger rätt till studiehjälpen från CSN och i fall du "hoppar över" lektionerna på grund av att du redan har godkända betyg i kurserna, då läser du på deltid och med det inte har rätt till studiehjälpen (utbetalningar från CSN). Jag antar att du inte vill mista studiehjälpen/studiebidraget och vill därför läsa på heltid. Din gymnasieskola kan dock ge dig plats på andra kurser (om sådan möjlighet finns), t.ex på de timmarna som din klass kommer läsa Samhällskunskap 1b, så kanske du kan läsa en annan kurs, som du inte tidigare har läst (t.ex en språkkurs).
    Om du råkar få lägre betyg i en kurs som du redan har högre betyg i, då gäller det högre betyget (så det lugnt på det sättet kan man säga). Om du har lägre än A i alla de kurser som du redan har betyg i, då råder jag dig försöka göra ditt bästa och höja betygen. Lite "knepigt" blir det om en elev har A-betyget i en kurs (högre betyg kan man ju inte få) och "tvingas" läsa den ännu en gång för att inte mista studiehjälpen från CSN... men i sådana fall försöker skolorna erbjuda en annan kurs i stället men det är inte alltid det går (t.ex på grund av hur schemat ser ut).
    Under alla omständigheter, så rekommenderas det att göra sitt bästa och försöka skaffa sig så bra kunskaper som möjligt och så höga betyg som möjligt i alla kurser man läser. Om man ändå går i skolan och lägger tid på studierna, då är det ju bra att rusta upp sig så mycket som möjligt inför vidare studier och inför det framtida arbetslivet. Vilka kunskaper och betyg som man kan ha nytta av längre fram (t.ex 10 år framåt i tiden) kan man idag inte veta...
    Satta betyg gäller tillsvidare och kan användas på olika sätt, även om de inte kommer ingå i ditt examensbevis från gymnasiet.
    Har man flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget.
    Vilka kurser som ingår i Ekonomiprogrammet kan du se i programplanen för EK på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf

    Studie- och yrkesvägledare