Emma
    Hej!

    Jag läste det estetiska programmet på gymnasiet och gick ut med ett F i matematik 2b. Nu i höstas har jag läst upp både matemetik 2b och matematik 3b och fått betyg i båda kurserna på komvux för att få behörighet till att söka ett naturvetenskapligt basår, och sedan dess har jag ite lagt så mycket mer tanke på det. Nu när det närmar sig sökning till folkhögskolor/skolor så undrar jag egentligen vad som hände med de betygen? Har de lagts in någonstans automatiskt eller hur söker jag till folkis/högskola med mina komvux-betyg? Kommer de kunna se att jag fått betyg i kurserna på komvux eller hur ska jag göra?
    • Anna : för att svara rätt på din fråga måste man veta om du har fått Studiebevis eller Examensbevis från gymnasiet. Det är 2 helt olika situationer och olika regler gäller.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    det finns BEDA - gemensam betygsdatabas, men det är inte alla skolor som är anslutna och även om skolan är ansluten, så är det inte alltid det funkar... så det är alltid bra att ha sina betyg på "papper" i Original (i säker förvar) och ta några kopior och Vidimera dem.
    Man vidimerar betygskopior i Sverige genom att Antingen få kopiorna "stämplade" på Komvux eller annan organisation som t.ex Arbetsförmedlingen eller Medborgarkontoret (som kan finnas på ett Bibliotek eller i ett Folkets hus) där hen som har "stämplat" kopian även skriver sitt namn och tel.nr
    eller
    genom att två oberoende vittnen skriver "Kopians överensstämmelse med originalet intygas av..." och så sitt namn, underskrift och tel.nr.
    Om man skickar in kopior när man söker, måste man alltid vara beredd att visa upp Originalbetyget, om så krävs av de utbildningsansvariga/antagningsgruppen.
    Vi avråder från att skicka iväg eller lämna ifrån sig originalbetygen.
    Vidimerade kopior är giltiga "som om de vore original".

    Svara ang. om du på gymnasiet fick Examensbevis eller Studiebevis, så kan jag ge dig ett bättre svar.

    mvh

    ANNA

    Om man söker till basåret på högskola/universitet, måste man ha Examensbevis.
    ***
    Söker man till en folkhögskola, ska det inte krävas ngt. examensbevis, utan det borde gå bra att söka även med Studiebeviset (för att folkhögskola är inte en Högskola/Universitet, utan "motsvarande gymnasiet" kan man säga... fast det kan även finnas Eftergymnasiala utbildningar på folkhögskolorna också, ex. Fritidsledarutbildningar är eftergymnasiala och just till dem kan Examenbevis krävas; men för Nat.vet.basår på en folhögskola borde inte examensbevis krävas... fast bäst är det att höra med just den "aktuella folkhögskola" som kanske införde sina "lokala regler").

    • : Okej tack! Från gymnasiet har jag ett examensbevis!
    • Anna : Om du har examensbevis och kurser som du fick betyg i Efter gymnasiet; då ser du när du har skapat inloggning på www.antagning.se (antagning till högskoleutbildningar i Sverige) på "mina sidor" där om ditt examensbevis och/eller de nya betygen du fick på komvux syns. Om de inte syns, laddar du upp dem själv. - Vid ansökan till folkhögskoleutbildning, följ de instruktioner som finns på den aktuella folkhögskolans hemsida.