Anonym

    Hej! Jag har nyss tagit studenten, ca 2 veckor sedan och väntar fortfarande på mina betyg. Vi fick inget kuvert med oss på studenten och betygen finns inte i antagning.se än. Jag hade nämligen tänkt att skicka ansökan till yrkeshögskola men nu är det försent, så tänkte att jag skulle plugga upp några andra betyg på komvux istället. Men har ej fått mina betyg än och de vill att jag ska visa betygen när jag ansöker. Har mailat min gymnasieskola och de sa att de skulle skicka en studieplan med mina betyg men ännu inte fått något. Vad ska jag göra om jag inte får de i tid?

    • SYV-besökare : telnr till vuxenutbildningen i Partille är 031-792 18 00 och epost [email protected] -- enligt de uppgifter jag har kommer de ha telefontid tisdagen den 20 juni 2023 från kl.13.00 ... Maila redan nu men ring också kl.13.00 imorgon (tis den 20 juni). Säg att du behöver hjälp att få ut dina betyg från gymnasiet. Enligt min erfarenhet kan komvux begära att få tillgång till dina betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux kan begära betygen från din gymnasieskola, be komvux att göra det. Jag tror, annars, att du får ut dina betyg mycket snart, därför att sista dag för komplettering av ansökan till högskola-universitet till hösten 2023 blir den 21 juni 2023, och många behöver komplettera sina ansökningar, och gymnasieskolorna vet om det, så borde även din skola ge dig och dina klasskamrater era betyg innan 21 juni. På en gymnasieskola är det rektor som är ytterst ansvarig - vänd dig till rektorn.
    Jag undrar: gjorde du ansökan om en svensk högskole-universitetsutbildning innan mitten av april i år? Om inte, då lär inte dina betyg dyka upp på antagning.se Om du gjorde ansökan på www.antagning.se mellan mitten av mars och mitten av april (när det var anmälningsperiod) och om din gymnasieskola är ansluten till den gemensamma betygsdatabasen BEDA då lär ditt examensbevis dyka upp på antagning.se (i fall du uppfyllde kraven och får ut just Examensbevis). Skulle det vara så att du får ut endast ett studiebevis (som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier) då kommer inte dina betyg dyka upp på Antagning.se (för att det är liksom "ingen mening med det" för att studiebevis ger ju inte grundläggande behörighet).
    Ansökan till yrkeshögskola borde man kunna göra även innan man får ut sina gymnasiala betyg och komplettera sin ansökan i efterhand.
    Som sagt, jag tror du får ut dina betyg inom de närmsta dagarna... frågan är bara på vilket sätt din gymnasieskola skickar ut betygen? Fråga om det på din gymnasieskola. Du kan börja med att fråga utbildningsadministratören på skolans expedition. Om du inte får ngt svär den vägen, vänd dig till rektorn. Hoppas det löser sig.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym : Hej, Jag gick handel och service så SVE 3 var mitt inviduella val men fick underkänt så hade tänkt att plugga upp det ifall jag inte kommer in på yrkeshögskolan, vilket jag nu inte gör för att sista kompletteringsdagen redan har varit. Nu behöver jag tydligen skicka en ansökan till min kommun om att få plugga i Göteborg, och vad jag förstår rätt så måste jag skicka ett personligt brev + mina betyg men ej har fått de än. Jag har ansökt mig till komvux kurserna redan, men eftersom att det finns en chans att jag inte hinner få mina betyg, är det mindre chans att jag kommer in nästa år då? Kommunen kanske tycker att jag är slarvig och nekar nästa gång?
    • Milla : I vilken kommun är du folkbokförd? Har du fått svar från din gymnasieskola ang.när du får dina betyg?
    • Anonym : Partille, och nej inget svar ännu
    • Milla :

      Om du är folkbokförd i Partille och vill läsa på komvux på gymnasienivå var god se information på partille.se/barn--utbildning/vuxenutbildning/gymnasial-vuxenutbildning -- kontakta vuxenutbildningen i din "hemkommun"(Partille) och fråga om personal på komvux kan hjälpa dig få ut dina betyg från din gymnasieskola. Du får gärna boka tid med en SYV på komvux - se information längre ner på sidan partille.se/barn--utbildning/vuxenutbildning/studie--och-yrkesvägledning

    • Anonym : Hur kontaktar jag vuxenutbildningen i Partille? Hittar inte numret någonstans
    • Milla : På Partille-kommuns hemsida ser jag telefonnummer till kundcenter: Telefonnummer till kundcenter: 031-792 10 00 och epostadress [email protected] - där måste du rimligtvis få svar på hur du kommer i kontakt med komvux/vuxenutbildningen i samma kommun.
    • SYV-besökare : telnr till vuxenutbildningen i Partille är 031-792 18 00 och epost [email protected] -- enligt de uppgifter jag har kommer de ha telefontid tisdagen den 20 juni 2023 från kl.13.00 ... Maila redan nu men ring också kl.13.00 imorgon (tis den 20 juni). Säg att du behöver hjälp att få ut dina betyg från gymnasiet. Enligt min erfarenhet kan komvux begära att få tillgång till dina betyg.
    Läs alla kommentarer