Elev

    Hej! Jag har en fråga kring om CSN bidrag. Om man fick F betyg i kurs och den här kursen är inte behörighet till universitetet eller obligatoriska ämnen gymnasiet. Vad kommer att hända? Kommer man att lämna tillbaka pengarna? Får man bidrag pengar om man läsa en annan kurs än den som fick F betyg? Tack

    • Julia : Läser du på gymnasieskola eller på komvux? Jag gissar på att din fråga handlar om bidragsdel av studiemedel. Men du menar kanske studiehjälpen från CSN. Det är olika saker. Vänligen uppge vad studiestöd heter och vilken skola: gymnasieskola, folkhögskola eller komvux du läser på. Bra om du uppger under vilket kalenderår du fyller 20 år.
    • Elev : Jag läser på komvux. Jag är 21 år.
    • Julia : Man kan vara 21år och fortfarande läsa på gymnasiet. Om man kom in i år1 på gymnasiet när man var 19år, eller om man fick förlängd studiegång och läser på gymnasiet längre tid än 3 år. Och det är olika regler vad gäller studiemedel på gymnasiet och på komvux. Läs mitt svar nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leen,
    om en elev läser på gymnasiet (på en gymnasieskola som också kallas för "ungdomsgymnasiet" och får studiemedel vilket eleven har rätt till från höstterminen det kalenderår hen fyller 20år) då tittar inte CSN på studieesultat. Det "går alltså bra" att få F i alla kurser man läser (i alla fall för rätten till studiemedel i framtiden) - konstigt nog. Det är inte logiskt att de som läser på komvux eller folkhögskola och är i samma ålder och läser samma kurser blir straffade om de får icke-godkända betyg i kurserna, men så ser reglerna ut.
    Dock måste man känna till att antal veckor med studiemedel är begränsad (utifrån tidigare utbildningsbakgrund till 2 eller max 3 år - på gymnasienivå). Därför ska man försöka klara av kurserna man läser med godkända betyg och inte tänka att "jag fixar det sen, på komvux"; för att det är för det första inte säkert att få plats på komvux och, för det andra, så kan veckorna ta slut och då får man inte studiemedel för gymnasienivå "n´å mer". Så, vi rekommenderar att göra sitt bästa i varje kurs man läser!

    För studerande på komvux och folkhögskolorna gäller att få godkända betyg i de kurser de får studiemedel för. Uppfyller man inte tillräckliga studieresultat, blir man nekad studiemedel i framtiden. Och detta gäller även om kurserna man läser inte är obligatoriska och inte krävs för behörighet till högre studier.