Dijam
    Om man fick (F) i fysik och kemi i åk 1 på teknikprogrammet. Får man välja inriktning i åk 2 liksom information och medieteknik. Eller hur funkar det på gymnasiet? Måste man få alla betyg får att få (gymnasiexamen????) som kan hjälpa att soka vidare till universitet.

    Jag tänker mig att vara programmerare eller webbutveklare men har E på båda fysik och kemi på grundskolan och har språk svårigheter.

    !!!Förklara bredd och på ett enkelt sätt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan med F i kemi 1 och i fysik 1a (om du får alla andra kurser Godkända) få examensbevis.

    Med examensbeviset blir du behörig till högskola.

    Du får läsa vidare åk2&3 på gymnasiet trots F i några kurser i åk1.

    Programmerare kan man jobba som efter olika utbildningar. T.ex finns det yrkeshögskoleutbildningar ... Du behöver inte nödvändigtvis komma in på just högskola.