FrågandePerson

    Hej! Om man har fått A på alla prov i matematik och moderna språk, vad händer då om man är sjukanmäld/frånvarande under de nationella proven? Blir lärarna tvungna att gå på de andra proven då så att kursbetygen blir A, eller kommer man behöva göra omprov? Vad händer om man inte kommer på omproven? Detta gäller ekonomiprogrammet i 1:an.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag som SYV har inte kompetens i betygssättningen, men min erfarenhet (det som jag vet hände förut) säger att läraren i det fallet kan sätta F, icke-godkänt betyg. NP är ett prov som ligger i slutet av kursen och är "samma för alla elever". De prov ni tidigare har fått kanske var för lätta och dessutom måste läraren sätta betyg på kunskaperna som omfattar Hela kursen och inte endast delar av kursen. Sedan ni gjort senaste "delprov" i kursen har ni lärt är "någonting" i alla fall eller borde ha gjort så och hur ska läraren kolla upp att senaste delen av kursen också "har fastnat" i hjärnan på eleverna + att de även minns det de har lärt sig i början av kursen? Regeln är den att läraren bör sätta betyget som motsvarar de kunskaperna som eleven har i Hela kursen den dagen som betyget sätts och därför blir NP så viktiga (för att de mäter kunskaperna i hela kurser) + att kunskaperna som eleverna visar på NP är "jämförbara" (alltså att alla elever på olika skolor gör prov med samma svårighetsgrad) - annars kan det bli så att vissa lärare sätter ihop egna prov som är för lätta och då får eleverna högre betyg än de egentligen borde få och vissa andra lärare sätter ihop egna prov som är för svåra och därför får eleverna för låga betyg. Men sedan ska ni med de betygen konkurrera mot varandra när ni söker till eftergymnasiala utbildningar eller söker jobb direkt efter gymnasiet.
    Ovan finns de argument jag har för att motivera dig att delta i NP. Om du blir sjuk den dagen, så bör du få en dag för att göra NP i samma kurs senare. Se i så fall till att ha "bevis" på att du var sjuk. Sjukanmälan bör göras till skolan + det är bra om du även får läkarintyg (sjukskrivningsintyg).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare