Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tania,

    om din bekant vill byta, dvs vill acceptera sin nya plats, bör hon först och främst bekräfta hos Antagningskansliet att hon verkligen fick en ny plats, svara JA till den nya platsen. Och då kommer Antagningskansliet själva meddela hennes "gamla skola" om att hon inte längre är elev på den skolan. Kanske blir en ny elev kallad från reserv till den platsen som din bekant lämnar "till förfogande", om det finns Reservkön till den utbildningen. Om det inte finns Reservkön, blir det i så fall en "tom"/ledig plats. Men det är inte ngt. din bekant bör oroa sig för, tycker jag - utan om hon vill hellre gå på den "nya skolan", bör hon givetvis byta.

    Jag avråder från att tacka Nej till den "gamla" platsen innan det är helt klart att hon får en ny plats. Tacka hellre först JA till den nya platsen och be Antagningskansliet bekräfta att det "gick igenom", be att få Antagningsbesked och kallelse till upprop med hennes namn & personnummer på.

    Efter det kan man gott och väl höra av sig till sin "gamla skola" med besked att hon inte längre är elev hos dem, men det tror jag Antagningskansliet sköter själva. Så brukar det nämligen gå till...

    Dock är det alltid bäst att kontrollera alla detaljer med just sitt Antagningskansli för att avvikelser och undantag kan finnas. Bättre att fråga en gång för mycket, än en gång för lite när det gäller en så viktig fråga som gymnasieplatsen! Kontaktuppgifter till Antagningskanslierna finns på www.antagningskanslier.se

    Hälsningar

    Mikael SYV